Министерският съвет (МС) одобри проект на Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.
Законопроектът има за цел да въведе в българското законодателство изискванията на Директива 2014/59/ЕС на Европейския парламент и на Съвета на ЕС от 15 май 2014 година за създаване на рамка за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, и с която се изменят няколко други директиви. Припомняме, че в края на миналия месец Европейската комисия поиска от България да приложи директивата, като предупреди, че ако София не го направи Комисията може да реши да предяви иск срещу държавата пред Съда на ЕС.
Директива 2014/59/ЕС има за цел да установи ефективна рамка на европейско ниво за справяне с банкови кризи на достатъчно ранен етап, така че да се предотврати пренасянето на финансовите проблеми на отделни кредитни институции върху цялата банкова система, както и да се премахне във възможно най-голяма степен необходимостта от използване на публични средства за подпомагане на неплатежоспособни банки. Националните законодателства на държавите членки следваше да въведат мерки за нейното прилагане от 1 януари 2015 г.
Одобреният законопроект въвежда правилата и процедурите, свързани с възстановяването и преструктурирането на банки и инвестиционни посредници. Определя се Българската народна банка (БНБ) като орган за преструктуриране на банки, а Комисията за финансов надзор (КФН) като орган за преструктуриране на инвестиционни посредници. Решенията на БНБ, като орган за преструктуриране, се вземат от Управителния й съвет (УС), а решенията на КФН във връзка с преструктурирането – по предложение на члена на Комисията, подпомагащ политиката й по анализ и оценка на рисковете на финансовите пазари.
БНБ ще информира министъра на финансите за решенията си. Решенията, които оказват негативно въздействие върху публичните финанси и могат да доведат до необходимост от използване на държавните инструменти за финансова подкрепа, или които се вземат в условия на системна финансова криза, подлежат на изпълнение след одобрението на министъра на финансите.
В двата органа за преструктуриране се създават самостоятелни структурни звена, които подпомагат УС на БНБ, съответно Комисията, при упражняване на функциите им по преструктуриране. Тези звена са отделни и независими от функциите, свързани с упражняване на надзор и от другите функции на БНБ и КФН, предвиждат промените.
В законопроекта са определени правилата, процедурите и изискванията по отношение на планирането и подготовката на възстановяването и преструктурирането. С него се постига пълно съответствие на националното законодателство с Директива 2014/59/ЕС за създаване на рамка за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.
Коментари