Пили ли сте някога фреш от червени моркови? Ако не, то съвсем скоро ще ви се отдаде такава възможност, разкри Юлиян Митов, собственик на Fresh Bar - добре познатата верига заведения за фрешове, супи, салати, ядки. Вече сме ви запознавали с г-н Митов в предишно интервю. Този път поговорихме с него за развитието на компанията му в областта на франчайза и за това как помага на хора с увреден слух да разработят свой бизнес.
Г-н Митов, как оценявате първата половина на 2017 г. от гледна точка на бизнеса ви?
Бизнесът върви изключително успешно. Поставихме си задача да имаме 10 продадени франчайза за 2017 г., а вече имаме 7 подписани договора. 5 от обектите вече са открити, предстои откриването на още два - един до „Възраждане“ на 15 август и един до сградата на Информационното бюро на Европейския парламент в София на 4 юли. Имаме разрастване и на земеделското си производство - взехме 120 допълнителни дка тази година, вече обработваме общо 400 дка. Отглеждаме широка гама от плодове и зеленчуци, включително тикви, тиквички, розови домати. Така че изпълняваме целите си.
Значи продължавате активно да развивате Fresh Bar като франчайз?
Да, искаме да се специализираме във франчайза, да станем франчайз верига, защото можем да окажем много голяма подкрепа на всичките ни получатели. Първо, те работят с един много голям производител на земеделски продукти, което им дава по-добра себестойност. Второ, бутилките - ние ги произвеждаме, а сега сме се насочили към Иран, където има страшно много производители на пластмаса и пластмасови заготовки. Оттам ще свалим и себестойността на бутилките. Така франчайзополучателите ни имат евтина суровина, евтини бутилки, подкрепа от гледна точка на машинно обслужване и постоянен гаранционен сервиз за машините.
А обучението на служителите?
Много залагаме и на това. На всеки наш франчайзополучател ние намираме хората и ние му ги обучаваме. Минават видео обучение, после и практика и отиват при него подготвени. Обучението трае между 10 и 30 дни в зависимост от позицията - за бармани и касиери е 10 дни, за управителите е 30.
Вашата компания дава и преференции за франчайз на хора с увреден слух. Разкажете ни малко повече за това.
Хората с увреден слух имат 40% намаление от първоначалната франчайз такса, а след това и намаление от месечните такси. Няма нищо невъзможно в това да управляваш бар, ако си с увреден слух. Хората са много съвестни и отговорни и дават всичко от себе си. Самите обекти ние ги даваме на изплащане, което е много изгодно за тях. Имаме бизнес план, с който те отиват в банката и там го одобряват без проблем.
До момента колко обекта сте дали на хора с увреден слух?
Един, на „Александър Стамболийски“ в София. Човекът ще влезе във владение през месец юли. Надяваме се тепърва да има повече интерес.
Вие имате и служители с увреден слух, съществуват ли някакви бюрократични трудности при наемането им?
От 2016 г. сме наели между 20 и 30 човека с увреден слух. Поръчките им излизат на монитори, та не е нужна говорима комуникация между касиер и барман. Това по никакъв начин не ощетява работния процес. За трудности - не мога да кажа, но със сигурност няма никакви облекчения. Заплатите на хората с увреждания при нас са абсолютно същите като заплатите на другите. Но държавата не стимулира бизнеси като нашия с някакви облекчения.
Планирахте да излезете и на пазара в Румъния, случи ли се това?
Вече имаме регистрирана фирма в Румъния. Проведохме преговори с Aфи Мол и Мега Мол - два водещи мола в Букурещ, и в момента чакаме локация от тях. Трябва да преминем и режим на узаконяване, който е по-различен от този в България. Започваме в края на август да набираме служители и в края на септември - началото на октомври ще отворим първия Fresh Bar в Румъния.
Искаме да изкараме и земеделието на румънския пазар. Взехме една база в Казичене, там ще обработваме зеленчуци, ще ги вакуумираме, ще ги експлоатираме за Румъния. Ще търсим пазари, успоредно ще си зареждаме и баровете.
Имаме кандидат за франчайз и за Румъния, обаче предпочитаме да си направим ние обекта, за да отсеем първоначално грешките там, а да не стане така, че да ни се затвори вратата.
Подготвяте ли някакви специални предложения за лятото?
Да, ще предложим нов фреш - от червени моркови. Най-вероятно през юли ще има седмица на червения морков във Fresh bar. За клиентите ще бъде интересно, защото цветът е ярко червен, а вкусът е като на традиционния морков. До момента само ние сме вкарали такъв продукт на пазара.
Тези седмични промоции, предлагането на безплатно кафе - привличат ли се наистина така повече клиенти?
Определено да. Ние успяваме да направим много добра цена на седмичните ни промоции и много добре да ги съобразим като периоди. Печелим от мащаба, от това, че можем да вземем един ТИР с портокали и да ги продадем веднага.
Кои са най-популярните фрешове през лятото?
Цитрусовите фрешове се пият най-много дори и през лятото. Тази година има един минус, че цената на портокалите и лимоните е висока и съответно и на фрешовете ще бъде по-висока. Иначе препоръчвам да се наблегне на зелени фрешове и на сезонни плодове.
Другите ви продукти - салатите, ядките, продават ли се колкото фрешовете?
Продават се, но не на същото ниво. Във Fresh Bar хората търсят основно фрешове и това е абсолютно нормално.
Интервю на Деница Райкова
Коментари