Заплатите и в България са ниски, но там важат правилата на ЕС за държавните субсидии, докато в Турция този въпрос се решава гъвкаво, казват от Volkswagen. Това може да се окаже решаващо за инвестицията от 1 млрд. евро, пише Deutsche Welle.
В продължение на месеци се водиха преговори и сега явно са отстранени почти всички пречки. Новият завод на Volkswagen очевидно ще се строи в Турция: "Водим заключителните разговори", обяви в четвъртък (26.09) Андреас Тостман от Управителния съвет на Volkswagen пред журналисти в Берлин. Според него, в момента се уточняват последните детайли. Договорите можели да бъдат подписани в рамките на две седмици, а "може би и по-рано".
Преди 3 седмици агенция Reuters съобщи, позовавайки се на осведомени кръгове, че решението на германския концерн за гигантската инвестиция е непосредствено предстоящо. Още в края на август Надзорният съвет на Volkswagen взе принципното си решение за строежа на новия завод.
По 300 000 автомобила годишно
Осведомени източници твърдят, че в Маниса, край Измир, ще бъде изграден новият завод на Volkswagen. Той ще произвежда 300 000 автомобила годишно. За целта ще бъдат разкрити близо 4000 нови работни места. Строежът ще започне през 2020 г., а производството е планирано да стартира през 2022 г. Инвестицията на германския концерн ще е на стойност от близо 1 млрд. евро.
Заводът ще произвежда моделите Volkswagen Passat и Skoda Superb за износ в Източна Европа. 80 до 90% от производството ще се експортират към разрастващите се пазари на Източна Европа и Русия. Останалата част от производството ще се продава в Турция.
Решението за изграждането на нов завод на Volkswagen в Турция е политически оспорвано. ЕС обвинява Ердоган в орязване на свободата на словото и правото на демонстрации. От Volkswagen обаче отговарят, че Турция от години е кандидатка за присъединяване към ЕС.
В същото време те признават, че ситуацията в страната се е влошила след неуспешния опит за преврат през 2016 г. "Volkswagen е наясно, че в Турция има репресии срещу критици на режима и дисиденти", казва Томас Щег, който лобира в полза на концерна. Той обаче изтъква, че Турция е страна с развита пазарна икономика, която в бъдеще отново ще се развива по възходяща линия. Предпоставките за това били налице.
Предимствата на Турция
"Смятаме, че в Турция ще можем да запазим нашето високо ниво - по отношение на качеството на продукцията, в защитата на синдикалните права на служителите, както и по отношение на човешките права в сферите, на които можем да окажем пряко влияние", посочва Андреас Тостман от Управителния съвет на Volkswagen.
Според Volkswagen, равнището на заплатите в Турция е по-ниско, отколкото в другите източноевропейски страни, станали предмет на обсъждане във връзка с новия завод. В България, която дълго време се смяташе за алтернатива на Турция, заплатите също са ниски, само че там нямало достатъчен брой съответно квалифицирана работна ръка.
Освен това България е обвързана с европейските правила за отпускане на държавни субсидии. В Турция обаче този въпрос се решава с преговори, посочват от Volkswagen.
Коментари