Правителството прие Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на етажната собственост, с които управителният съвет на етажната собственост ще може да прехвърля работата си на външна компания за срок от 2 години, съобщиха от Министерски съвет (МС).
Предложени са изменения в задълженията на собствениците по отношение поддържането на сградата в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания по чл. 169, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), както и да не се извършват строителни и монтажни дейности, които ще влошат състоянието на сградата.
С цел улесняване и подобряване на комуникацията в етажната собственост се въвеждат възможностите за кореспонденция по електронна поща, когато е налична такава и за получаване на съобщения чрез адрес в страната, посочен от собственика или ползвателя.
С оглед постигане на по-голяма яснота се прецизират правомощията на общото събрание относно възлагането и изготвянето на технически паспорт на сградата. Предвидена е възможност правомощията или част от тях на управителния съвет (управителя) на етажната собственост и на сдружението на собствениците да бъдат възлагани на юридически лица за срок от 2 години, което ще позволи етажната собственост/ сдружението на собствениците да отстъпи управлението на общите части по свое желание на специализирани компании.
Въвежда се ангажимент за нововъзникнала етажна собственост да избира управителен съвет (управител) в 6-месечен срок от въвеждането на сградата в експлоатация.
Измененията ще позволят да се регистрират сдружения на собствениците за няколко сгради в режим на етажна собственост, които са изпълнени при свързано застрояване по смисъла на ЗУТ. По подобие на освобождаване от прилагане на Закона за счетоводството сдружението, което извършва дейност само по чл. 25, ал.1 или не осъществява дейност, ще бъде освободено от прилагане на Закона за статистиката.
Въвежда се текст при промяна на собствеността върху самостоятелен обект членството в сдружението да се прехвърля на новия собственик, като за задълженията към сдружението, станали изискуемите преди промяната на собствеността, отговаря старият собственик, освен ако при промяната на собствеността не е уговорено друго.
Прецизирани са текстовете относно извършването на неотложен ремонт. Въведен е ред за осигуряване на достъп от собствениците за реализиране на дейности по чл. 6, ал. 1, т.12 от сега действащия ЗУЕС, които са свързани с извършване на необходимите проучвателни, проектни, измервателни, строителни и монтажни работи, свързани с поддържане, ремонт, реконструкция, преустройство или обновяване на общи части или на други помещения и за проверка на състоянието на инсталациите и на конструктивните елементи на сградата.
В допълнение, с проекта на закон са въведени нови административно-наказателни разпоредби, информират от МС.
Коментари