Общини създават възможност за по-голямо застрояване на паркове и градинки, отколкото позволява законът. Това е станало ясно при проверки на Върховната административна прокуратура за законността на нормативните актове, свързани със застрояването и опазването на зелените площи, приети от общинските съвети.
В хода на проверката са установени 157 наредби, в които са допуснати различни нарушения.
Разкрити са случаи, в които местните органи на власт допускат в обществените паркове и градини да се разполагат кафенета, сладкарници и други покрити обекти в съществено противоречие със Закона за устройство на територията. Този закон урежда императивно допустимото застрояване в изброените места и на практика с подзаконовите актове се разрешава в озеленените площи да се намират обекти, каквито законодателят не позволява, съобщават от прокуратурата.
Нарушения са констатирани и при разрешената площ на преместваемите обекти, които могат да се поставят в паркове и градини. Според Закона за устройство на територията подобни обекти могат да заемат до 10 на сто от площта на имота, докато в някои общини е установен друг процент.
Прокурорите са намерили норми, с които са регламентирани състави на административни нарушения в противоречие със закона. Най-честите случаи са на въвеждане на санкции, несъобразени със Закона за движение по пътищата при паркиране на пътни превозни средства в паркове и градини, със Закона за управление на отпадъците при замърсяване на озеленените площи, със Закона за ветеринарномедицинската дейност при неспазване на забраните за извеждането на кучета без повод, а на агресивни кучета - и без намордник, както и за разхождането на кучета на детски площадки и на места, обозначени от общините със забранителни знаци.
В други подзаконови актове са предвидени незаконосъобразни възможности за промяна предназначението на съществуващите озелени площи. По силата на Закона за устройство на територията не може да се променя предназначението на съществуващи озеленени площи. Изключението засяга единствено части от имоти, които не са реализирани и то за изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната. В общински наредби местните органи на власт не правят подобно разграничение.
На много места кметовете делегират на друг общински служител да налага глоби, въпреки че по закон само кметът или зам.-кмет имат такова правомощие. Нарушителите обжалват и глобите падат в съда, установява прокуратурата.
Сред общините в нарушение са Пловдив, Варна, Велико Търново, Плевен, Русе, Сливен, Благоевград, Враца, Кюстендил, Кърджали, Перник, Силистра, Търговище, Монтана, Созопол, Поморие, Царево, Трявна, Казанлък, Девин, Ботевград, Троян, Димитровград, Асеновград, Сапарева баня, Тетевен, Драгоман, Доспат, Свиленград, Минерални бани, Оряхово, Горна Оряховица, Симеоновград, Харманли, Доспат, Тополовград и други.
Коментари