Имотният регистър да стане електронен и да се води по имоти, а не по собственици - такава идея имат от Министерството на правосъдието, става ясно от думи на изпълнителния директор на Агенцията по вписванията Габриела Козарева пред "24 часа".
В момента регистърът на практика не е електронен, тъй като всичко е на хартия. С готвените промени се предвижда да има електронни партиди на имотите, нотариалните актове да са електронни и от регистъра да се добива цялата информация за даден имот. Това в момента не е така и от липсата на подобна възможност често се оплакват строителните фирми, тъй като това затруднява работата им.
Работната група, която подготвя промените, ще трябва да реши колко назад да се извършват обследванията на имотите - 10, 20, 100 години, обяснява Козарева.
"Идеята е да се извърши обследването, то да бъде скрепено с подписа на квалифициран юрист и да се знае, че информацията, така както е въведена, е факт и няма да се събира отново всеки път, когато се извършва сделка", обяснява тя.
Най-търсената услуга в Имотния регистър е издаването на удостоверение за тежести. Това предполага човек да получи обследване за определен период назад - какви сделки, възбрани и тежести има върху имота. Ако информацията съществува като електронна партида, всеки ще може да я проверява онлайн. Обследването няма да се прави инцидентно, когато има сделка, а по служебен път ще се извърши за всички обекти в страната. За започването на имотната партида основополагаща ще е кадастралната карта, защото тя дава индикатор на имота - той може да е поземлен, къща, апартамент и пр., обяснява Козарева.
Коментари