Произведените в малки ферми млечни продукти да се продават под една търговска марка – тази идея обмислят експерти от фондация „Биоселена". Организацията консултира стопаните как да се регистрират по Наредба 26, която урежда директните продажби на храни от фермата.
Експерти от „Биоселена" са провели обучения със земеделците как трябва да бъдат оборудвани мини мандрите и как да се води документацията. „Следващата ни стъпка е обща марка, която да идентифицира фермерския продукт", каза зооинженерът Тенчо Христов. За да ползват марката, стопаните ще трябва да спазват определен стандарт, например за брой дни в годината, в които кравите да са на свободна паша, пише "Стандарт".
„Идеята не е продуктите да се унифицират, всеки ще ги продава със собственото си име, но трябва да има гаранция за качеството", каза Христов. По думите му след проверки на ветеринари се оказало, че по отношение на безопасността продуктите от малки ферми не са по-лоши от тези на големите преработватели.
Сега предизвикателството са продажбите на продуктите. Те обаче според наредбата са териториално ограничени. Малките фермери имат право да продават директно на потребителите само в собствената си административна област и една съседна. Експертът се съмнява, че това е добро решение за България, защото у нас административните области са по-малки например от тези в Германия. Тенчо Христо е и против ограниченията за процента мляко, който фермерите имат право да преработват сами, според големината на стадата. „Държавата трябва да мисли не за големия, а за малкия бизнес. Ако големите преработватели предложат добра цена, няма да останат без мляко за преработка", заяви той.
Коментари