Няма фиксиран срок за избор на оферта за изпълнение на поетите ангажименти по ремонта на мотрисите Siemens на БДЖ. В момента се опитваме да стигнем до информация, но липсва такава. Не е ясно на финалния етап кой е бил допуснат като документи. В процедурата е записано, че след публикуване на допуснатите кандидати, ще започнат преговори с тях кои също нямат срок за довършване. Това обясни пред БГНЕС Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
Липсата на срок, според него, е свързана с липсата на финансов ресурс, защото става дума за 160 млн. лв., които “като питахме ръководството на БДЖ, когато започна процедурата, не ни казаха откъде ще се намери този финансов ресурс. Може би разчитаха на концесията на летище София, но за момента финансиране много трудно може да се намери”, каза Кирев.
Общата сума, която БДЖ ще получи за следващите пет години е 150 млн. лв. за ремонт или за закупуване на нов подвижен състав, а самата стойност на поръчката е 160 млн. лв., която е само за мотрисите Siemens, т.е. тук не влизат локомотивите и вагоните на БДЖ, които също се ремонтират.
Мотрисите са в много лошо състояние, допълни Кирев. Самите железничари са писали доклади за този проблем още през 2012 г. и никой не е обърнал внимание. Много от тези влакове не са в движение в момента и това създава проблеми с графика.
В края на мандата на кабинета Борисов 2 се реши да се пусне обществената поръчка. Не знам дали ще бъде завършена. Ако се завърши в този си вид, по начина, по който е обявена, мисля, че ще е нов начин да се източват пари от дружеството. Начинът, по който е обявена процедурата, не е подходящ. В този си вид не е удачно обявена, добави Кирев.
Въпросните мотриси се движат по градските маршрути около София, Пловдив и други големи градове. От централата на БДЖ стана ясно, че няма кой да коментира какво се случва с обществената поръчка поради смяната на властта.
БГНЕС припомня, че на 7 март бяха отворени офертите. Четири фирми са кандидатствали за поддръжката на влаковите мотриси на Siemens. Документи са подали “Експрес сервиз” ООД, ДЗЗД Обединение "Дезиро Сименс", Щадлер Унгария - Железопътна поддръжка КФТ и Алстом Транспорт С.А. Офертите са за техническата поддръжка за 5-годишен период на дизеловите влакови мотриси и на електрическите влакови мотриси. Максималната стойност на обществената поръчка е 164.40 млн. лв.
Коментари