Въпросът, който обикновено всички търсещи работа си задават, е „В какво да инвестирам времето си?” Напоследък обаче мнозина се питат и друго – възможно ли е чрез социалните мрежи да ме забележи правилният работодател?
Въпреки че сайтове като LinkedIn набират все по-голяма популярност, профилът в тях далеч не е магически начин за скоростно намиране на работа, пише BBC. По данни на фирмата CareerXRoad, която се занимава с консултации по въпросите на човешките ресурси, само 2,9% от хората са били „открити” за дадена позиция чрез социалните мрежи. Никой не отрича, че подобни Интернет инструменти могат да бъдат много полезни. Но покоряването на мечтаната позиция изисква добре обмислена атака, дори във връзка с тях.
В дигиталната ера важността на профила ви в бизнес социална мрежа не е за подценяване. В САЩ най-използвана е LinkedIn, докато в Европа за вниманието на потребителите се борят LinkedIn, XING и Viadeo. Но не всички профили са еднакви, а и различните мениджъри се вглеждат в различни неща. Според скорошно проучване на британската фирма Robert Half UK 65% от работодателите определят досегашния опит като най-важен. 38 на сто се интересуват повече от образованието и придобитата квалификация, а 37 на сто първо гледат препоръките. Затова основното е да дадете пълна информация за опита си, да изброите ключовите си умения и постижения, както и да добавите материали, с които да ги докажете по някакъв начин.
Търсещите работа трябва да възприемат LinkedIn като „начална точка”, съветват експертите. Използвайте го да демонстрирате качествата си чрез дадени постове, да изградите мрежа от контакти, да станете забележими. Чрез новосъздадените връзки можете да откриете други онлайн платформи, където хората споделят информация за отварянето на нови позиции. Чудесни за целта са групите в Meetup.com, които са разделени и по райони, така че бързо да се ориентирате. Към момента сайтът има 1,3 милиона потребители, а срещи на групите се състоят в 196 страни.
Експертите съветват също така да следите колко често профилът ви е посещаван. Ако не ви се вижда достатъчно, значи трябва да смените ключовите думи, за да попада по-често той в резултатите на търсачките.
„Сайтове като LinkedIn ще имат все по-голям ефект в набирането на кадри в бъдеще, но други неща също влияят изключително много”, казва Майкъл Джъндж, бивш HR специалист в Google. Професионалните връзки все още са на върха на списъка с най-важни неща. Фокусирайте се върху бивши колеги, предишни шефове, познати в бранша. Колкото повече и по-качествени са връзките ви, толкова повече ще привлечете вниманието. Но заложете само на хора, които наистина познавате и на които се доверявате, за да нямате непредвидени проблеми.
Според CareerXRoad вероятността кандидати с препоръки от такива контакти да бъдат наети е 3-4 пъти по-голяма. Няма значение толкова дали човекът, даващ препоръката е на висша позиция в компанията, колкото дълбочината и продължителността на познанството ви с него.
Освен споменатите сайтове, все по-голяма популярност набират и вътрешните Интернет платформи на отделните фирми. Чрез тях директно може да се кандидатства за работа в компанията. По-младите служители ползват често корпоративните сайтове за информация, а за самите компании сайтовете също са полезни, защото им помагат да немерят перфектния кандидат само чрез онлайн разглеждане на документи.
Важно е да си направите профили и в традиционни платформи за работа като Monster.com и CareerBuilder.com, казва още Джъндж. Тези сайтове, както и специализираните за даден бранш (например Dice.com за технологии), все още имат силно присъствие и са източник на данни за работодателите. За много мениджъри LinkedIn не е достатъчен и те предпочитат да направят по-широко търсене, затова е добре да срещнат името ви на повече места, допълва експертът .
Коментари