Търсачките на компании като Google или Yahoo карат хората да се чувстват по-умни, отколкото са в действителност, тъй като имат достъп до света на познанието чрез върха на пръстите си, твърдят психолози от Университета Йейл, пише The Telegraph.
Сърфирането за информация в интернет изгражда у потребителите неправилна представа за собствената им интелигентност и би могло да доведе от прекомерна увереност при взимане на решения, предупреждават експертите.
Серия от експерименти са показали, че участниците в тях, които са търсили информация в интернет са смятали, че са по-добре осведомени по дадена тема в сравнение с тези, които са учили чрез четене на книги или общуване с преподавател. Наред с това интернет потребителите са били убедени, че имат “по-остър ум”.
“Интернет е среда с мощно въздействие, в която можеш да въведеш всякакъв въпрос и да получиш достъп до света на познанието чрез върха на пръстите си”, казва ръководителят на проекта Матю Фишър от Йейл. “Лесно можеш да объркаш собственото си познание с този външен източник. Хората могат сериозно да сгрешат в преценката си за това колко знаят и доколко са зависими от интернет”.
В изследването, целящо да измери психологическото въздействие на търсенето в интернет, са участвали над 1000 студенти. Тестовете са установили, че групата от доброволци, които са търсили отговори на въпроси в интернет, са се чувствали по-умни, дори при неуспех на онлайн търсенията. Нарастващата употреба на смартфони може да задълбочи тази тенденция, тъй като чрез мобилните устройства винаги разполагаме с възможност да използваме търсещите машини. “В интернет границите между това какво знаем и какво си мислим, че знаем се размиват”, добавя Фишър. Изследователите се опасяват, че преувеличеното чувство за осведоменост може да бъде опасно в политиката или други сфери, свързани с взимане на важни решения.
Коментари