Отдавна се говори за негативното влияние на постоянното висене в интернет и по-специално в социалните мрежи. По тази причина заричането за по-често им пренебрегване бе сред най-популярните новогодишни решения в навечерието на тази година, припомня The Washington Post.
Преди обаче да решим да сложим граници на публикациите си във Facebook и Twitter, трябва да знаем, че активното използване на социални медии може да намали нивата на стрес, поне при жените. Това са изводите на проучване на изследователския център Pew. Те са изненада за много хора. Самите изследователи са очаквали, че интензивното използване на социални медии води до по-високи нива на стрес. „Смятахме, че то (проучването) ще докаже този всеизвестен факт“, казва Лий Рейни, директор на изследователския екип. „Вместо това, то се обърна срещу него“.
Според Кийт Хемптън от Университета Рутгерс, водещ автор на научния доклад, три факта изпъкват. Единият е, че социалните медии осигуряват „подкрепяща комуникация“ или, с други думи, хората са по-малко стресирани, тъй като могат да са във връзка с приятелите и семейството си и да чувстват подкрепата на общността.
Вторият факт е, че обикновено жените биват натоварени със задачата „да поддържат семейните контакти на домакинството“. Това означава, че социалните медии им помагат да изпълнят тази задача по-ефективно, като в същото време им спестяват време.
Жените са по-склонни да споделят активно в сравнение с мъжете, изтъква още Хемптън. Публикуването на фотография в Instagram или обновяването на състоянието във Facebook е евтин и лесен начин за споделяне. „Независимо дали споделяме позитивни или негативни събития, резултатът от споделянето е намаляване на нивата на стрес“, добавя Хемптън.
Най-изразено е намаляването на стреса при жени, които много интензивно използват социални медии, противно на това, което повечето хора биха приели за вярно. Нивата на стрес са с 21 процента по-ниски при жени, които използват социални медии над средните стойности, което за това изследване се определя като проверяване на профилите във Facebook и Twitter няколко пъти на ден, споделяне на снимки няколко пъти дневно и получаване на около 25 имейла. Проучването е проведено сред приблизително 1800 пълнолетни американци.
Коментари