2012 година ще бъде белязана от ръст за рекламния пазар в диапазона 3-4% нетни стойности. Глобализацията ще окаже своето благоприятно влияние за този оптимистичен тренд.
Това прогнозира председателят на Българската асоциация на комуникационните агенции Красимир Гергов по време на откриването на шеснадесетия поред форум на рекламния бранш AdForum 2012.
По думите му, ръстът е обусловен и от няколкото планирани от държавата стратегическите големи бюджети, сред които е и този предназначен за дигитализация в размер на 15 млн. лв., като около 10 млн. лв. от него ще бъдат изхарчени на пазара.
Очакват се и няколко обществени поръчки, които по-сериозно ще повлияят на рекламата, особено в пресата. Задаващото се Европейско първенство по футбол ще донесе рекламни инвестиции около 1 млн. лв., посочи председателят на БАКА.
Според направения от Гергов анализ, телевизионната реклама е увеличила през 2011 г. своите брутни обеми с 8.4% , докато нетните спадат с 4.7%, за което говорят данните на GARB.
Това означава, че телевизионни оператори са направили дъмпимг, който се изразява в една разлика от 13-14%. Не зная дали всички телевизии са го правили, но някои от тях със сигурност, след като виждаме такава голяма разлика между брутните и нетните обеми в сравнение с предишната година, констатира Гергов.
При радиото не би могло да се даде точна картина на брутните приходи, но там нетните бюджети са намалели със 7.2%. По думите на председателят на БАКА при външната реклама също се наблюдава сериозен дъмпинг, защото там не само е намалял брутния обем, но нетния пада с 21%.
В интернет нещата са положителни отново, в сравнение с останалите медии и там нещата са регулирани. Увеличението на брутните обеми е 16%, а на нетните съответно 11%.
През годините 2008- 2011 пазарът пада от 790 млн. лв бруто до 702.77 млн.лв през 2011. Най-ниските стойности са отчетени през 2009- 647.33 млн.лв. Съотнесено към тях за миналата година показателите са оптимистични. 2011г. завършва с нетни приходи от 309 млн. лв., обобщи Красимир Гергов.
Какво се случи през 2011 г.?
Телевизията заема по-голям пазарен дял с около 2%, радиото и пресата отбелязват спад, по брутните официални стойности, които не отчитат реалните нетни бюджети, отчитат от Пиеро 97 - водещата медиа агенция в България.
Ръстът спрямо 2010 г. за интернет е +15%, за телевизията +8%. Спадът в стойности съответно е -5% за външната реклама; -7.25% в радиото; - 4% в пресата.
За 2011 г. обобщените данни показват спад на рекламният пазар с около 6%. Увеличение на брутните рекламни бюджети се наблюдат при телевизията от 65% през 2010 на 67.7% тази година и интернет от 4% на 4.1%.
Рекламните бюджети в ТВ в брутни стойности за 2011г. според TV Plan/TNS / GARB бележат ръст от 8.4%.
Според Пиеро 97 обаче картината е точно обратната – и агенцията регистрира спад в нетните бюджети от -4.7%. Основните бюджети на големите рекламодатели са били концентрирани към националните телевизии и техните нишови канали, като останалите се бориха за отделни сделки с все по-ниски стойности. За 2012 г. се очаква ръст на рекламните инвестиции на годишна база в диапазона 3-5% в нетни стойности.
За пресата се наблюдава реален спад от -4%, а в нетни стойности показателите са доста аналогични – свиване с – 3.6%. За първите месеци на тази година от три години насам се наблюдава ръст от 5% , докато за списанията спадът е по-висок -15%.
Рекламодателите вече “закономерно” изискват все по-високи отстъпки от предложените им, а медиите също “закономерно” им предоставят извънтарифни отстъпки и промо-цени, както и безплатни публикации под формата на бонуси.
През 2011-та пресата запазва своя дял в общия рекламен микс -14%, за разлика от видимия в периода 2007 - 2010г. спад от 2 до 4% на година, сочат данните на Пиеро 97.
Реаленият спад в бюджетите за радио през 2011 в нетни стойности е -7,2%. Въпреки отчетените по-ниски стойности на рекламните приходи, радиопазарът продължава да държи стабилен дял от рекламния микс - между 7 и 8% в периода от 2007г. до сега.
В секторът на външната реклама се наблюдава спад на брутните рекламни бюджети с около 5%, а на нетните с 21%, като има и спад в запълването на капацитета на различните съоражения. Средно за 2011 . - тя е била 63%.
За интернет рекламата през 2011 спрямо 2010, се наблюдава увеличение на брутните бюджети с 15% и с около 11.4% увеличение на рекламните инвестиции на нетна база.
Дигиталната реклама през 2011 г. достигна дял от почти 8% и в медийния микс изпревари радиорекламата. Интернет е единственият медиен канал с ръст през 2011г.
Водещите браншове в интернет рекламата са финансовите институции, телекомуникациите, автомобилите и свързаните с тях индустрии.
Според типовете онлайн кампании дисплейната реклама е с най-голям дял – повече от 80%, рекламата на клик е успява да вземе само 10% дял.
Най-голямата част от рекламните бюджети отиват за новинарските сайтове. Като цяло родният онлайн пазар е много динамичен и интересен. Окачва се настъпление на мобилната реклама, която ще развие своя потенциал.
Коментари