Средно 3 на сто от рекламите в региона на Централна и Източна Европа се излъчват на екраните на мобилни телефони и таблети. Прочуване на Gemius за рекламната дейност в ЦИЕ показва, че Литва е водещата страна в това отношение.
Анализът е на база онлайн рекламни кампании, наблюдавани от Gemius в страните: България, Хърватия, Чехия, Литва, Латвия, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна и Унгария. Класирането включва данни за четирите тримесечия на 2012 година.
При сравнение на първото с четвъртото тримесечие на 2012 година може ясно да се види, че всички изследвани пазари отбелязват известно увеличение на дела на мобилните импресии измерени в този период. Най-значително нарастване се наблюдава в Литва (с 190 на сто в сравнение с първото тримесечие). В Литва рекламните импресии, генерирани от таблети и мобилни телефони, са почти 5 на сто от всички показани онлайн реклами, което е и най-добрият резултат в целия регион.
Значително нарастване на импресиите, генерираини от преносими устройства, се отчита и в Полша, Румъния, Сърбия, България и Унгария. В Латвия, Чехия, Украйна, Словакия, Хърватия и Словения се наблюдава един по-бавен темп на промяна на пазара за мобилна реклама.
Най-голям дял от рекламите, показвани на преносими устройства през четвъртото тримесечие на миналата година, се наблюдават в Литва, Сърбия и Унгария. Средният резултат на региона е 3 на сто за този период. Под този показател са Полша, България, Румъния, Чехия, Украйна и Словения.
Въпреки това, данните за всичките четири тримесечия показват, че не във всички страни може да се отчете стабилна тенденция на нарастване. Някои спадове се наблюдават в рамките на годината в Унгария (Q4), Словения (Q4) и Украйна (Q3). От друга страна, в България и Чехия делът мобилните реклами към общия брой онлайн импресии за четвъртото тримесечие остана непроменен в сравнение с третото.
Тамаш Аш (Tamas Acs), експерт на Gemius в областта на дигиталната реклама, подчертава, че нарастващият интерес към сектора на мобилната реклама е обоснован от данните на Gemius. Мобилните устройства се използват все повече и повече в днешно време за сърфиране в интернет. Това е важен сигнал за търговците за сериозния интерес към този канал за маркетингова комуникация. Данните показват, че Унгария, Литва и Сърбия са лидерите на пазара, когато става въпрос за потребление на реклами чрез мобилни устройства в региона на Централна и Източна Европа. Въпреки че все още има много място за растеж, темпото на промяна е огромно и сегментът на мобилната реклама в тази част на света все повече се признава от рекламодателите – коментира Аш.
По-горе цитираните данни са извадени от gemiusAdMonitor - подробен доклад за най-популярните рекламни формати, най-често рекламираните индустрии и тенденциите в мобилната реклама, който обхваща 12 страни от Централна и Източна Европа. Той е базиран на gemiusDirectEffect, онлайн платформа за измерване на ефективността на рекламните кампании на Gemius и AdOcean, инструмент на Gemius за управление на рекламно пространство.
Докладът се изготвя на всеки 6 месеца от 2011 г. насам и може да бъде изтеглен от www.gemius.com
Коментари