В последните месеци се забелязва тенденция на намаляване броя на сайтовете за колективно пазаруване.
Едни напуснаха „пазара на промоции“, а други бяха погълнати от по-големи играчи и в момента част от тях притежават няколко сайта, в които промотират едни и същи сделки, коментират от "Моите сделки".
Как се отрази това на пазара?
Мотото „Търсенето определя предлагането“ важи с пълна сила в случая. През последната година и половина, откакто съществува колективното пазаруване в България, почти ежеседмично се появяваха нови и нови сайтове за промоции.
Разчитайки на неразработената до момента пазарна ниша, част от предприемачите не обмислиха добре стратегиите си и с набързо изработени интернет портали „атакуваха“ пазара.
Появиха се сайтове с почти еднотипен дизайн, които трудно биха изградили собствен имидж. Обезличването се породи и от факта, че много портали предлагаха едновременно едни и същи оферти, от едни и същи търговци, и в този случай за потребителите не би имало значение от кой сайт правят своите покупки.
Това „отвори очите“ на големите играчи и те предприеха стратегия на поглъщане на по-малките на пазара. По този начин, чрез още 2-3 сайта, освен основния, те си осигуряват рекламиране на ваучерите на няколко места и съответно биха привлякли повече клиенти.
Постепенно започна намаляване на разнообразието на предлаганите сделки – предлагат се едни и същи сделки от различни сайтове, и с по-дълъг период на валидност на офертата.
Отпадналите от пазара сайтове тихомълком го напуснаха. На интернет страниците им се появяват различни съобщения, от които не става съвсем ясно причината за спирането. Някои от тях се надяват отново да са онлайн, други благодарят на потребителите си за доверието.
Какво да очакваме?
Очаква се в близките месеци и други от порталите да отпаднат от пазара под натиска на големите играчи, които вече са се наложили.
След година и половина колективно пазаруване в България и голям брой отпаднали сайтове, предприемачите би трябвало вече да са наясно, че една на пръв поглед лесна за реализация бизнес идея коства много усилия. Запазването на пазарните позиции и привличането на нови потребители са неразривно свързани с въвеждане на иновации и внимателен подбор на офертите.
Порталите биха могли да предлагат и различни допълнителни бонуси за своите клиенти, като по този начин да се стимулира лоялността към бранда. Такива бонуси могат да бъдат – допълнителен процент отстъпка, бонус за определен брой закупени ваучери, възможност за тестване на ексклузивни продукти и услуги от най-лоялните потребители и редица други.
Какво ще предприемат сайтовете за колективно пазаруване предстои да разберем съвсем скоро. Предвид наближаващия летен сезон очакваме атрактивни сделки за почивки в страната и чужбина.
Коментари