Холивудските режисьори вече не се съобразяват единствено с аудиториите в Лос Анжелис, Париж и Лондон. Към тежката задача да примирят вкусовете на американци и европейци се добавя и ново предизвикателство - да се промъкнат покрай цензурата и да спечелят сърцата на китайците.
Тази година, филмовият пазар в Поднебесната империя се нареди на второто място по мащаб в света, а експертите очакват до края на десетилетието да надмине щатския. Гладът за големия екран се разпалва от западните продукции, след като правителството разреши на кината да показват 34 чужди филма годишно, вместо досегашните 20.
Масово се строят нови салони, а приходите от продажба на билети скочиха с 30% през изминалата година, до 17.07 млрд. юана, съобщава британското издание The Telegraph.
Над половината или 60% от тази сума е реализирана благодарение на заснети отвъд границите на страната творби, предимно холивудски.
В същото време, местните кинодейци срещат сериозни трудности да се преборят с прииждащата конкуренция. От януари до юни миналата година, едва 5% от китайските филми излязоха на печалба, според изчисления на местни медии.
За съжаление най-вече на европейската аудитория, апетитът на Поднебесната империя за чужди кино продукции ще се отази на тематиката, подбирана от режисьорите. За разлика от зрителите на Стария континент, китайците не държат на сложна фабула или убедително представени герои. Те залагат на специалните ефекти и екшъна.
„Аватар” и първите два епизода на „Трансформърс” заеха съответно първа, втора и четвърта позиция в топ 10 на най-популярните филми. Апокалиптичната продукция „2012”, която бе посрещната хладно както в САЩ, така и в Европа, също покори Народната република.
Вървят и по-сълзливите мелодрами: „Титаник” завоюва бронзовия медал по приходи.
Разбира се, не без значение за Холивуд е и фактът, че епичните битки между хора и роботи или огромни сини извънземни едва ли възмущават по какъвто и да било начин властта в Пекин.
С други думи – въздигането на филмовия пазар в Китай означава, че и на нас ще ни се наложи да преглътнем все повече фентъзи и научна фантастика с все повече компютърни ефекти и все по-плоски характери.
От друга страна, местната индустрия е повече от способна да предложи собствени романтични истории и леки комедии. Един от успехите е „Изгубени в Тайланд”, който набра над 1 млрд. юана.
Остава ни надеждата, че докато Холивуд се бори за новия бляскав пазар, това ще даде шанс на европейските филмови студия да се възродят и да запълнят дефицита, като предложат на аудиторията на Стария континент по-задълбочени творби.
Ана Улф
Коментари