IPO-то на социалната мрежа Facebook илюстрира типичната за човека и за пазарите бърза и рязка промяна на настроенията от „Осанна” до „Разпни го”.
Преди борсовия дебют на компанията ни заливаха новини и коментари от специалисти и неспециалисти за огромното търсене на акции, за големия потенциал, като постепенно се заформи истинска вихрушка от свръхочаквания, като думата на скептиците почти не можеше да се чуе в глобалното пространство.
След първата си търговска сесия акциите на Facebook се превърнаха по почти безпрецедентен начин в основна дъвка за негативни коментари и анализи. Като че ли техническите проблеми на технологичната фондова борса NASDAQ, които изнервиха максимално пазарните участници при старта на търговията, бяха предвестник на последвалата истинска катастрофа за акциите на Facebook.
Записалите акции от първичното публично предлагане само за три дни изгубиха близо 20% от вложените средства, от 38 долара до 31 долара за акция. Още по-зле вероятно се чувстват инвеститорите, които може би маркираха дългосрочен максимум на цената на акция на компанията от 45 долара, която беше постигната в първите часове след старта на борсовата търговия. В края на май акциите на Facebook се търгуваха вече по 29.60 долара за брой, което прави загуба от близо 22% в рамките на половин месец.
Огромната и нарастваща маса от потребители на социалната мрежа, надхвърляща вече 900 млн. души по целия свят, съвсем не означава, поне засега, подобни внушителни приходи и печалби, които да оправдаят пазарната капитализация на компанията от над 100 млрд. долара.
Съвсем груби сметки показват, че при равни други условия в следващите няколко години Facebook ще трябва да намери начин да повишава приходите си средно с по 50-60% на година, като същевременно запази оперативния марж на печалба на ниво от поне 50%.
Това не изглежда никак лесна задача, особено като се има предвид, че данните за първото тримесечие показаха ръст на приходите от едва 45%, спад на нетната печалба с 12% и спад на оперативния марж до 36%.
Проблемите с генерирането на приходи от реклама стават все по-сериозни с увеличаването на посещенията на социалната мрежа посредством мобилни устройства, където се визуализират далеч по-малко реклами, а освен това все по-съмнителни стават ефектите и резултатите от рекламирането в социалната мрежа, доказателство за което е и оттеглянето на автомобилния гигант General Motors от рекламиране в социалната мрежа.
Макар и очевидни, признаците за инвестиционен балон, бяха пренебрегнати и то най-вече от институционалните инвеститори, които взеха най-голямото парче от инвестиционната торта, наречена Facebook. Изглежда всички се надяваха на бързи спекулативни печалби, генерирани от масови покупки след IPO-то, подкрепяни и от медийната истерия, и от оптимизма на знайни и незнайни анализатори.
Още повече, че в исторически план излизането на фондовата борса на подобни популярни компании почти винаги е носело отлични печалби още в дебютната си седмица, както се вижда и от таблицата. И Facebook донесе такива, но само за тези, които бяха най-бързи и успяха да продадат още в първите минути и часове на търговията на 18 май.
Какво да очакваме?
Най-горещите големи IPO-та в последната година, представени долу в таблицата, реализираха средна загуба от 44% шест месеца след дебюта си (изчислено спрямо цената на отваряне след първичното си публично предлагане). Това би означавало, една акция на Facebook да се търгува за около 24 долара в средата на ноември. За разлика от Linkedin, Groupon, Renren, Pandora и Zynga, Facebook имаше ужасяваща първа борсова седмица.
Дали пък фалстартът на публичността на социалната мрежа няма да й предреши обратно на логиката по-добра съдба след половин година в сравнение с вече споменатите й конкуренти за вниманието на инвеститорите в горещи книжа или пък Facebook дори ще подобри „постиженията” им?
Бързите и големи загуби веднага генерираха скандал, при който някои инвеститори решиха да оправдаят собствената си глупост, обвинявайки някои от най-големите инвестиционни банки и водещи мениджъри на емисията, в прикриване на негативна информация за финансите на социалната мрежа или най-малкото в неразкриването й пред всички инвеститори.
По този повод Morgan Stanley, а вероятно и JP Morgan Chase, и Goldman Sachs, ще бъдат обект на разследване от финансовите регулатори в САЩ, допълвайки картинката на пълното засега фиаско на Facebook като публична компания.
Най-голямата социална мрежа изглежда е обречена да е уникална във всяко едно отношение и със сигурност ще влезе и в учебниците по инвестиционно банкиране, и в учебниците по инвестиции.
След като Facebook стана най-зле представилата се акция на „милиардна” компания след третия ден от борсовия си дебют от 2007 година насам, един репортер на CNBC възкликна „Това е срамно”.
Едва ли емоциите, които предизвиква социалната мрежа ще са по-слаби и за в бъдеще, както сред потребителите й, така и сред инвеститорите.
Коментари