Социалните мрежи имат все по-важна роля в начина ни на живот.
Една пета от българите признават, че четат или разглеждат всичко, което се публикува онлайн, дори и обикновените неща, според проучване по поръчка Intel, проведено от ЕСТАТ сред 406 онлайн български потребители на възраст между 18 и 45 години с акаунт в минимум една социална мрежа.
Почти половината от българите (49%) четат или разглеждат само важната информация, споделена онлайн, сочи проучването. Младежите на възраст между 18 и 24 години и жените са по-любопитни за това какво се публикува в социалните мрежи в сравнение с останалите групи респонденти.
В същото време резултатите от проучването показват, че българите предпочитат да „консумират“ информация онлайн, отколкото самите те да споделят информация онлайн. Мъжете са по-малко склонни да публикуват неща за себе си в сравнение с жените.
Около 60% от респондентите биха изпитали повече или по-малко дискомфорт, ако цялата им онлайн активност стане публична. Тази тенденция съответства на това, че хората избягват да споделят твърде много лична информация в мрежата, дори ако разполагат с устройство с постоянен достъп до Интернет. Освен това, 64% от анкетираните са изцяло или до известна степен съгласни, че всеки трябва да бъде държан отговорен за всичко, което той или тя публикува онлайн.
Според изследването българите посочват различни причини за използването на социалните мрежи. 42% от респондентите заявяват, че публикуват или четат информация онлайн, за да изразят мнение или да се изкажат по определена тема, докато за 32% това е начин да се чувстват по-свързани с другите, а само 24% го правят, за да намерят нови приятели.
Най-голямото количество информация, което се публикува онлайн, е под формата на снимки, докато видео файловете се подреждат на пето място. Не е изненадващо, че най-малко споменаваните теми, които се споделят или четат, са съответно “информация от религиозен характер или лирика” и “информация за колеги и шефове”.
Интернет също така се явява и място за дискусии, които хората иначе не биха водили – освен публикуване на неща, свързани със спорт, политика и т.н., респондентите използват виртуалното пространство и за обсъждане на пиперливи теми (26%) или за споделяне на лична информация (21%).
Според проучването изказването на мнение е по-типично за мъжете (45% срещу 39% за жените). Мъжете също така са по-склонни да използват онлайн информация, за да намират нови приятели и хора с общи интереси. Жените предпочитат да информират другите за промени в своя живот, както и да се следят какво правят приятелите и познатите им.
Въпреки разнообразния спектър от отговори е ясно, че повечето хора са онлайн по време на своята ваканция или отпуска. Други посочени локации, които обаче могат да ни се сторят малко изненадващи, са баня, църква или по време на погребение.
Около 50% от анкетираните проявяват склонност да си изграждат мнение за другите на базата на тяхното онлайн поведение и да избягват да се асоциират с тях; близо 60% от респондентите биха се почувствали неудобно в някаква степен, ако активността им стане публична.
Лаптоп или смартфон?
Мнозинството от хората предпочитат да използват лаптоп или ултрабук, когато искат да се възползват изцяло от възможностите на мрежата, в това число публикуване на съдържание и управляване на няколко профила в социалните медии.
До 2015 година се прогнозира, че в световен мащаб ще има 15 милиарда Интернет-свързани устройства.
Коментари