Българинът Богомил Шопов влезе във водещите заглавия на Forbes – но не в списъка на най-богатите хора в света, а заради скандалната покупка на над 1.1 млн. потребителски имена и имейли на почтитатели на Facebook.
Не е тайна, че най-мощната световна социална мрежа третира данните ви като стока – отбелязва Forbes. Когато обаче те излязат на открития пазар, ще се шокирате от смешно ниската им цена – в този случай, по-малко от хилядна от цента.
Едва пет долара е заплатил българският болгър и активист за защита на правата на интернет потребителите Богомил Шопов, за да получи 1.1 млн. потребителски имена и имейли на 1.1 млн. клиента на Facebook. Шопов взриви общността, като оповести сделката на блога си във вторник.
В телефонен разговор с журналисти от Forbes, Шопов заявил, че е проверил данните на свои познати, които открил в списъка. Според него, информацията не е просто извадка от публичните профили – той твърди, че някои от имейл адресите са специално указани да не се появяват на страницата на потребителя.
Скандалният списък е закупен от потребител на Gigbucks, подвизаващ се като “mertem”.
„Информацията е съставена на база Facebook приложения и съдържа само активни потребители, предимно от САЩ, Канада, Великобритания и Европа” – се казва в поста в Gigbucks. – „Ако предлагате каквито и да било услуги, подобни или свързани с тези на Facebook и Twitter, този списък ще ви е от огромна полза.”
Facebook не закъсняха с реакцията си и разпратиха изявление, че разследват явно нарушение на сигурността, което може да доведе до разпространяване на спам и фишинг атаки.
„Наш екип инженери по сигурността ще предприеме агресивни мерки срещу подобни действия. Тъй като става дума за процес в развитие, не сме готови към момента да дискутираме разследването.” – пише говорителят на социалната мрежа.
Изглежда, в плана на действие на Facebook е включен и самият Шопов – той разказва, че представители на компанията се свързали с него и настояли да им изпрати данните, да ги изтрие, и да премахне съобщението за извършената сделка от блога си. Вместо това, той добавя нов пост – за полученото обаждане.
Шопов, който през 2010 г. стана един от основателите на Пиратската партия, защитаваща свободата и сигурността на интернет потребителите коментира, че се надява случката да насочи общественото внимание към опасностите на Facebook – особено когато клиентите се съгласяват данните им да бъдат предоставяни на трети лица.
„Всеки може да получи данните ви.” – предупреждава Шопов – „Потребителите натискат „Съгласявам се”, или „Приемам”, и информацията се препраща към разработчик на приложения, който може да прави с нея каквото си пожелае.”
Коментари