Търговският дефицит в САЩ рязко се увеличи през май въпреки новия кръг мита за китайските стоки, който влезе в сила през първата половина на месеца. Това пише американския вестник The Wall Street Journal, предаде "Фокус".
Търговският дефицит на стоки и услуги скочи с 8.4% през май спрямо месец по-рано на годишна база, съобщиха от Министерството на търговията. Разликата се увеличи поради най-големия месечен ръст на вноса за повече от четири години, както и умерения ръст на износа в условията на охлаждаща се световна икономика.
Месечните данни за търговията предоставят информация за това как търговията в САЩ влияе върху икономиката. Сара Хаус, старши икономист в Wells Fargo, заяви, че по-големият търговски дефицит вероятно ще отнеме около половин процентен пункт от икономическия растеж през второто тримесечие, след като е добавил почти два пъти повече през първото.
Що се отнася до търговията на САЩ с Китай, двустранният стоков дефицит се увеличи през май с 12% спрямо предходния месец до 30,2 млрд. долара, като вносът и износът рязко нараснаха.
Президентът Тръмп повиши митата на китайски стоки на стойност 200 милиарда долара до 25% от 10% на 10 май. Пекин отвърна, като увеличи налозите на 60 милиарда щатски долара от вноса от САЩ. Анализаторите не очакваха тарифните стъпки да окажат голямо въздействие върху майските показатели, тъй като ходовете бяха неочаквани и дойдоха по средата на месеца, давайки на компаниите малко време да реагират.
Търговският спор между двете най-големи световни икономики все още не е решен. Макар че преговорите между Тръмп и китайския му колега продължиха миналия месец, компаниите видяха последният кръг от повишаването на митата като знак, че напрежението в търговията между страните вероятно ще се увеличи, а мениджърите на компаниите се опитват да ограничат въздействието.
Сара Хаус заяви, че икономиката е „все още относително силна в сравнение с това, което се случва в по-широката глобална икономика“, фактор, който стимулира вноса и търговския дефицит.
По думите ѝ, търговският баланс ще продължи да зависи от това, кога Boeing ще може да възобнови износа на най-продаваните 737 MAX самолети, които са приземени от март поради въпроси, свързани с безопасността. Износът на граждански самолети нараства през май спрямо април, но е намалял с 12% през първите пет месеца на 2019 г. в сравнение с година по-рано. Много икономисти очакват доставките на самолети да продължат да намаляват през следващите месеци.
Вносът нарасна с 3,3% през май спрямо април, най-бързият месечен ръст от март 2015 г. до 266,16 млрд. долара, съобщиха от Министерството на търговията. Увеличението е се дължи на 7.5% увеличение на автомобилния внос, до рекордните 33.23 млрд. долара, както и с 11% скок на вноса на суров петрол до 13.02 млрд. долара.
Коментари