Как "поколението Y" може да победи рецесията


Как "поколението Y" може да победи рецесията
Снимка:

539

Днешното „поколение Y” се дипломира и постъпвайки на работа родените между края на 70-те години на миналия век и 2000-та година често са засегнати от съкращения.

Във времена на рецесия фразата „последният назначен е първият уволнен” звучи много вярно за много компании. „Поколението Y” никога не е преживявало рецесия, затова съвременният спад на икономиката може да му се отрази като шок.

Цифрите от статистика на Евростат показват ниво на безработицата за февруари от 12.4%. Компаниите правят преоценка както на настоящите, така и на бъдещите работни позиции в условията на съществуващия икономически спад. Проучвания констатират, че е по-вероятно засегнати от безработицата да бъдат младите работещи.

За „поколението Y” годините на обучение в университета би трябвало да са достатъчно условие за осигуряване на работа, но в съвременните икономически условия образованието вече не е такава предпоставка за сигурна прехрана, каквато беше преди, коментира Надя Василева,управляващ директор на Manpower за България, Сърбия и Хърватия.

Отчитайки перспективата бурните времена да продължат, възможностите за работа едновременно намаляват и се променят, като следват променящите се нужди на работещите. Някои организации направиха агресивни съкращения сред персонала си, но със стабилизирането на ситуацията ролята на временната заетост ще нараства. Работодателите са по-склонни да заемат подхода „ще изчакам и ще видя”, когато взимат решение за наемане на постоянен персонал до момента, в който пазарът започне да се съживява.

Назначаването на персонал на постоянен трудов договор е скъпо струващ процес, и въпреки че пазарът на труда се „залива“ от кандидати, работодателите ще продължават да гледат на временната заетост като мост към постоянните назначения докато настъпят времена на по-спокоен икономически климат, обяснява Василева.

„Поколението Y” трябва да приема временните проекти като възможност, която му позволява да бъде активно на пазара и да добие по-добра представа за налични възможности, както и да придобие ценен опит и да стане по-търсено на пазара на труда. Временната заетост предлага много от ползите на постоянната заетост като например отпуск и болнични, както и важен опит в различни сфери на дейност, отбелязва тя.

При все по-конкурентния пазар, работодателите ще търсят предимно работници, които придобиват ценни умения и квалификации непрекъснато. Работата като доброволец, независимо дали в България или в чужбина, също ще бъде добре приета като индикация за упорит труд и желание за успех.

За съжаление много от работодателите биха отхвърлили кандидатура за работа на представител на „поколението Y” в полза на кандидат, който има поне една или две години опит. Разумните работодатели биха заложили на млад кандидат, който не отговаря 100% на изискванията, но има потенциал, който може да бъде развит в последствие. За работодателя е от изключителна важност ангажираността на служителя и високата му отговорност към работата, казва в заключение Надя Василева.

Представителите на „Поколението Y” трябва да бъдат също така отворени към работа в индустриални сектори, които не са непременно считани за блестяща първа възможност. Към настоящия момент работодателите в сектора на комуналните услуги остават с предпазлив оптимизъм за наемане през второто тримесечие на 2012 година.

Въпреки че това не са секторите, които „поколението Y” поставя на първо място, липсата на предубеденост и възможността да се натрупа опит и в други области би подкрепило като цяло кариерното развитие на младите в по-дългосрочен план.

  • Етикети:

Още от Труд и социална политика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички