Трябва да бъде сложен край на сегрегацията на ромски деца и такива с увреждания, а сега и на децата на бежанците. Това заяви Нилс Муйжниекс, комисар за човешките права към Съвета на Европа, в рамките на форум, посветен на лансирането на Софийската стратегия за правата на детето на Съвета на Европа.
Според Муйжниекс специалните училища не са равнопоставени. Все още има места, където децата се институционализират заради увреждания, липса на родители, а това ги стигматизира и не им дава възможност да придобият умения за живота.
Той подчерта също, че у нас ромчета от бедни семейства също биват институционализирани, защото се смята, че така е най-добре за тях. Муйжниекс обаче заяви, че приветства процеса по закриване на институционализирането на деца с увреждане и приветства продължението на този процес. Според него вместо да бъдат отнемани децата от домовете на социалнослаби родители може да се помогне на самите семейства, предаде БГНЕС.
Проблемът с бедността всъщност се оказва значителен на много места, особено след кризата. Като пример той даде Кипър, където през миналата година от УНИЦЕФ са отчели ръст от 14 на 16.7% на детската бедност, а в Испания детската бедност е 25%, като тези деца са заплашени и от социално изключване.
На фона на бежанската криза, Муйжниекс каза, че не бива да се забравя и проблемът с децата от Украйна, където 580 000 от тях живея близо до фронтовата линия, а 250 000 деца се нуждаят от психиатрична помощ, заради посттравматичен стрес. 215 000 деца пък са били принудително разселени заради военните действия.
Министърът на външните работи Даниел Митов от своя страна посочи, че освен да се обръща внимание на правата на децата, трябва да влезе във фокуса и достъпът на децата до култура.
Той заяви, че националното ни законодателство включва и всички мерки на ООН за правата на детето. Софийската стратегия в своите пет приоритета включва два нови тревожни проблема и права на децата на бежанците, както и правата на децата в условия на строги икономии.
Митов добави, че Софийската стратегия е документ, който може да бъде развиван във времето.
Коментари