Мораториумът върху цените, който договориха земеделският министър и големите вериги супермаркети, не е стъпка в правилната посока, а ще доведе до задълбочаване на и без това изкривените отношения между производителите и търговците.
Това заяви пред телевизия „България он Ер“ директорът на Съюз „Произведено в България“ Пламен Грозданов.
От бранша залагат на два краткосрочни начина за решаване на проблема – прякото излизане на пазара на производителите и корекциите в Закона за защита на конкуренцията.
От приоритетно значение за бърза и ефективна промяна в сегашния метод на дистрибуция, е развитието на пазарите и тържищата, подчерта Грозданов.
Той даде за пример практиката във Франция, където има забрана за доставка на плодове и зеленчуци на повече от 100 км от мястото за продажба.
Основен проблем на българския бизнес е неговата капсулация, допълват още от сектора.
По данни на съюза „Произведено в България“, само 12% от малките и средни предприятия внасят стоки от чужбина, а едва 5 на сто изнасят своята продукция навън.
Тревожни са и тенденциите при продажбите на нашия пазар, като съотношението между българските и вносните продукти е 15 към 75 процента в полза на чуждите стоки.
От Съюза настояват ставката на ДДС върху хранителните продукти да бъде диференцирана, но допълват, че намалението ще бъде ефективно само, ако се гарантира, че ще отиде при потребителя, а няма да се разпределя в полза на дистрибутора или търговеца.
Коментари