Европейският съюз обмисля да забрани поставянето на лого върху опаковките на цигари като част от мерките, насочени към ограничаване на тютюнопушенето, съобщи Юрактив.
ЕС ще публикува чернова на промените в Директива за тютюневите изделия (2001/37/ЕО) през есента. Възможно е да бъдат въведени по-строги правила при пакетирането, както и законът да обхване нови изделия например електронните цигари.
„Дискутират се много възможности, включително и опаковки, които да не съдържат отличителни фирмени знаци”, коментира говорителят на ЕК Антонио Гравили. „Принтирането на по-големи изображения относно болестите, за които се смята, че пушенето е фактор, е една от тях”, добави той
Според Световната здравна организация пушенето е „една от най-големите заплахи за общественото здраве, с които светът някога се е сблъсквал”.
Директивата на ЕС от 2001 г. налагаше цигарените кутии във всички страни членки да включват текст с предупреждение за рисковете за здравето, които тютюнопушенето носи. Четири години по-късно Европейската комисия препоръча върху цигарените кутии да бъдат поставени и изображения, които да илюстрират асоциираните с тютюнопушенето рискове. Повечето страни от ЕС спазиха тази препоръка. В България все още има изискване само за поставянето на предупредителен надпис.
Поправките в Директивата трябва да бъдат одобрени от 27-те държави-членки на ЕС и да бъдат гласувани в Европейския парламент, преди да влязат в сила.
Тютюнопроизводителите казват, че новите изисквания за опаковка ще нарушат правата им на интелектуална собственост и ще доведат до ръст в продажбите на фалшиви или нелегално внесени цигари.
Британското правителство приключи с етапа на консултиране относно въвеждането на новите изисквания за опаковка в страната през изминалата седмица. Решението дали законът да бъде прокаран вероятно ще бъде взето още тази година.
Компаниите биха могли да възразят срещу забраната, тъй като тя би възпрепятствала свободната търговия, коментират някои адвокати. Новите регулации биха задължили производителите извън Обединеното Кралство да сменят опаковката на своите продукти специално за британския пазар.
Коментари