Често нарушават потребителските ни права, рядко търсим защита


Често нарушават потребителските ни права, рядко търсим защита
Снимка:

488

Всеки втори българин е бил жертва на нарушаване на потребителските му права през изминалата година.

Това показва социологическо изследване за състоянието на потребителските права у нас, проведено от агенция ЕСТАТ по поръчка на Сдружение "България на гражданите".

 Само 10% от потребителите обаче са потърсили помощ от правозащитна организация.

Година след година в България продължаваме да отчитаме най-неудовлетворения и невярващ потребител в Европа, каза на пресконференцията Меглена Кунева, председател на Сдружение „България на гражданите” и бивш еврокомисар по защитата на потребителите.

Потребителите масово не познават законите, които защитават техните права. Знанието на информираните се свежда единствено до Закона за защита на потребителите.

Най-информирани са хората под 30 г. Критично висок е делът на незапознатите сред хората над 60 години– 87% не могат да идентифицират законите.

Секторът с най-много нарушения е търговията - 24% от населението смятат, че в него правата на потребителите се нарушават най-често.

Финансовите услуги и администрацията са с почти незначителен процент- само около 1% от респондентите са критични към тези сектори.

Близо 2/3 са недоволни от държавната политика спрямо монополите. На практика за тези хора подобна политика отсъства.

Най-критични са хората с висше образование, мениджърите и предприемачите – около и над 70 на сто от хората в тези групи не одобряват действията на държавата.

Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители“ коментира, че въпросът с монополите става все по-смущаващ, а решенията за регулирането са хаотични и се взимат ден за ден.

Неефективността в сферата на монополите се отразява на джоба на потребителите, на индустрията и съответно - на конкурентноспособността в цялата страна, допълни Николов.

Трябват реални мерки срещу монополите, особено в моменти на криза, категорична бе председателят на Сдружение „България на гражданите”. Кунева изрази критика към работата на ДКЕВР и КЗК по отношение на регулирането на монополите в България.

По думите й има политическа празнота в регулацията на този процес, а решението е в допускането на повече субекти на пазара и стимулиране на конкуренцията.

По думите й, освен на монополите  и картелите, ставаме свидетели и на съзнателното убиване на малките и средни предприятия и на земеделските ферми, пример за което са дърводобивът и събирането на скрап.

Монопол, картел, липса на пазарна среда, изтласкване от пазара на по-малките – това подготвя ужасяваща хранителна среда, в която не може да се вирее, допълни Кунева и нарече такъв тип икономика – „командна”.

Кунева разкритикува и начина, по който в момента се правят обществените поръчки, чрез които се утвърждава създаването на монополи. Като примери за монополи в страната даде "Лукойл", електроразпределителните и топлофикационни дружества.

Сред българските потребители изразено доминира мнението, че трябва да има финансов омбудсман. Най-висок е делът на отговорилите утвърдително в град София (76%).

 

 

  • Етикети:

Още от Потребителски стоки и услуги


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички