Всеки месец трезорите взимат от клиентите си между 100 и 600 лева повече от записаното в договорите им, това са изчислили финансисти. Това доведе до лавина от дела срещу банкови институции. В отворено писмо до Парламента няколко финансови организации поискаха законодателни промени в сектора.
18 милиарда лева под формата на кредити са раздадени на домакинствата у нас. Няколкостотин дела от недоволни клиенти се водят срещу банки в момента. При адвокат Валентина Иванова всеки ден идват по няколко души с проблем. Тя вече е осъдила банка за това, че част от клаузите в договора й са неравноправни и трябва да върне пари на клиента си.
"Напоследък се забелязва тенденция банките да бъдат по-отстъпчиви и да сключват извънсъдебни споразумения, но това става едва когато усетят, че нещата са стигнали до съд", казва Иванова.
Най-честият проблем се оказва едностранното вдигане на лихвите от банката и налагането на нови или допълнителни такси по заема. Кредитополучателят в повечето случаи разбира когато види повишените си сметки, а тогава обикновено вече е твърде късно за реакция.
"Потребителят бива обявен за некоректен, в много случаи банките обявяват кредита за предсрочно изискуем и се стига до прословутия член 411, с който банката без съд може да си извади изпълнителен лист, обясни Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители”.
Въведеният преди 3 години Закон за потребителския кредит позволява на банките да вдигат лихвите без да питат клиентите си. Подобно право не съществува почти никъде в Европа. Така те често плащат суми над договорените.
"Между 100 и 600 лева месечно от кредитополучател. Общата сума за страната за година от всички банки е от порядъка на 400 милиона лева", каза финансистът Любомир Христов.
Решението според финансистите се корени в 7 мерки, сред които забрана за едностранно вдигане на лихвите, падане на таксата за предсрочно погасяване на всички кредити и назначаване на финансов омбудсман.
От Асоциацията на банките в България отказаха коментар на отправените обвинения. Пред bTV председателят на сдружението Левон Хампарцумян каза, че всички недоволни клиенти може да решат споровете си чрез споразумение със съответната банка или в съда.
Коментари