Китайската комунистическа партия (ККП) официално прие в обновения си устав инициативата One Belt, One Road, предаде ТАСС. Инициативата стана известна под името "Новият път на коприната".
Инициативата е дело на Си Дзинпин, който според британския в. Time, се превърща в най-влиятелния генерален секретар в историята на ККП. „Новият път на коприната“ видя бял свят като стратегия през 2013 година. Основната концепция в стратегията е инфраструктурната свързаност на Китай с Европа и Афирка. Пекин иска да се обвърже с 60 държави, като очакваният кумулативен ефект на инвестициите е между 4 и 8 трилиона долара. Пример за проект от One Belt, One Road е т.нар. жп линия „Пътят на коприната“, която трябва да свърже Китай, Казахстан, Русия, Беларус, Полша и Германия.
„Новият път на коприната“ има и морска част, която трябва да свърже чрез няколко коридора Южнокитайско море с Индийския и Тихия океан. Отделно Китай отдавна гледа към Африка, като през 2014 година подписа договор с Кения за строеж на жп линия между Момбаса и Найроби на стойност 250 млн. долара.
На 14 и 15 май, 2017 година в Пекин имаше специална конференция за One Belt, One Road. Там обаче България не взе участие, като вицепремиерът Томислав Дончев обясни, че не е имало време да се организира делегация заради проведените предсрочни парламентарни избори. На конференцията обаче бяха делегации от Гърция и Сърбия, начело с Алексис Ципрас и Александър Вучич. Ципрас дори блесна с обяснението, че оригиналният Път на коприната е открит от свещеници, изпратени от император Юстиниян. В момента в Гърция пример за китайска инвестиция е 50-годишната концесия на пристанище Пирея, което се управлява от китайската компания Cosco.
Коментари