Локомотивът на Европа забавя ход. Ще достигне ли икономическия потенциал на Германия, за да може тя да изтегли региона от рецесията? Британското издание The Economist анализира силните и слаби страни на най-голямата икономика на Стария континент.
След многообещаващите май и юни, продажбите на немския бизнесмен Стефан Нупа рухнаха с 30%. Компанията му Wascut доставя охлаждащо масло и бензин за техническа поддръжка на конвейрни линии, включително при производството на автомобили.
„По моя бизнес може да се съди за състоянието на икономиката като цяло.” – смята предприемачът. Той обаче още не знае дали спадът на оборотите му се дължи на летния сезон на отпуските, или на по-сериозни фактори. Анализаторите си задават същия въпрос.
Крепящите се на ръба на рецесията страни от еврозоната поглеждат с надежда към Германия и често я наричат „локомотивът на Европа”. Въпреки всички проблеми, най-голямата европейска икономика продължава да върви напред и според някои експерти може да изтегли от дупката и събратята си от Стария континент. Според последните данни, брутният вътрешен продукт на Германия нараства с 0.3% през второто тримесечие. За сравнение, във Франиция повишението на показателя бе нулево, а Испания и Италия отчетоха спад от съответно 0.4% и 0.7%.
Но има ли сили Германия в настоящето си състояние да помогне на своите съседи?
До края на миналата година германската икономика се справяше задоволитено, но след това се появиха първите негативни знаци. Индексът на бизнес доверието, изготвян от института Ifo, започна да пада през август 2011 г., а през юли тази година достигна най-ниското си ниво от три години насам. Това донякъде се обяснява с понижението на новите поръчки – заявките за покупка от чуджестранни клиенти се топят с 2.1%, от местни – с 1.7%, а от еврозоната – с 4.9%.
Като цяло обаче износът на Германия остава силен
Мнозинството от немските износители се справят добре. Техните стоки продължават да се търсят в САЩ и на развиващите се пазари в Азия, Централна Европа и Латинска Америка. Това до голяма степен компенсира затихналия експорт към страните от еврозоната.
По-ниският разменен курс на еврото също помага на износителите. За първите шест месеца на годината, излишъкът по търговския баланс на Германия достигна 100 млрд. евро.
Стабилно потребление
Вътрешното потребление също остава високо - продажбите на дребно се покачиха с 2.9% на годишна база през юни. Въпреки вълната съкращения в търговията, банковия сектор и енергетиката, ситуацията на пазара на труда се запазва като цяло стабилна. Наскоро профсъюзите постигнаха договорка с работодателите за повишение на средната работна заплата от 4.5%.
Пазарът на недвижими имоти също е в задоволително състояние, особено в по-големите градове.
Индексът на потребителското доверие, изчисляван от GfK NOP Ltd. разкрива, че германците се чувстват комфортно и са готови да харчат, но все пак се опасяват, че кризата в еврозоната може да засегне и тях. Местната асоциация на търговците на дребно HDE прогнозира, че ръстът на продажбите за тази година ще възлезе на 1.5%, въпреки че през първото шестмесечие показателят бе значително по-висок.
Икономистите се тревожат най-вече от спада на капиталовложенията
Ако компаниите не вливат средства в нови мощности, то шансовете за заздравяване на икономиката намаляват. Понижението на инвестициите и особено на капиталовложенията е много негативен знак – смята президентът на Асоциацията на малкия и среден бизнес Марио Оховен.
Германските автомомилни производители обаче разширяват производството си. BMW открива нови мощности в Китай, Северна Америка и Великобритания, през юни Daimler отвори завод за производство на камиони в Индия, а Volkswagen планира глобални инвестиции в размер на 60 млрд. евро до 2016 г.
Въпреки рекордните си обороти, тези компании не са застраховани от повторение на ситуацията на европейския пазар, където продажбите паднаха с 6% за първото шестмесечие на 2012 г. За второто тримесечие, BMW са пласирали с 0.5% по-малко автомобили на Стария континент, отколкото през същия период година по-рано, а понижението на родния пазар е 1.5%. Отделно, жителите на Западна Европа са закупили с 11% по-малко Mercedes на Daimler през юли. Въпреки че германските автомобили са популярни по целия свят, 40% от продажбите все още зависят от европейците.
За Германия е трудно да се развива в неблагоприятни условия,
счита икономистът на Deutsche Bank Стефан Шнайдер. Последният път, когато икономиката се сбъска с подобна ситуация, бе при обединението с ГДР през 90-те години на миналия век. Тогава, за да се стимулират инвестициите в Източна Германия, бяха приети данъчни преференции. Възможно е подобно решение да окуражи притока на капитал към периферните държави на еврозоната. В противен случай локомотивът на Европа може просто да спре.
Коментари