Новите спасителни пакети, несигурността по отношение бъдещото развитие в Гърция, Италия и Франция, както и перспективите за по-слабо икономическо развитие през 2012 г., съвкупно засилват безпокойството у европейските потребители.
Това показват резултатите от проучването на GfK за потребителския климат в Европа сред потребителите от 12 европейски държави.
Бурната европейска есен беше белязана най-напред по отношение неплатежоспособността на Гърция. След това вниманието от страна на финансовите пазари се насочи към Италия. В резултат на огромен международен натиск, министър председателят Силвио Берлускони подаде оставка и беше сменен от Марио Монти.
Несигурността в правителствата на държавите и сред населението се увеличи отново, когато в началото на декември рейтинговата агенция Стандарт енд Пуърс заплаши да намали рейтинга на Германия и още 14 европейски държави.
Тези сътресения оказаха значителен ефект, както върху настроенията, така и върху банковите сметки на европейските потребители.
В хода на тези събития, икономическите очаквания, очакванията за приходите и намеренията за покупка се понижават в почти всички страни, обхванати от проучването.
Учудващо испанците демонстрират известен оптимизъм
Ескалацията на кризата с дълга, загубата на доверие в правителството на Берлускони в Италия и опасенията за рецесия в цяла Европа през 2012 г., общо допринесоха за значителното безпокойство сред потребителите и на пазарите. Прогнозите за икономически растеж бяха преразгледани и занижени в почти всички страни от ЕС.
Испания беше изключение в това отношение, както и единствената държава, в която икономическите очаквания всъщност леко се повишиха.
Най-добрите стойности на показателя понастоящем се отчитат в Германия (-0.9 пункта) и Испания (-3.6 пункта). На трето място, със значително по-ниска стойност е България с -25.5 пункта. На опашката са Португалия (-54.7 пункта), Гърция (-58.6 пункта) и Чешката Република (-63 пункта).
Местните и президентски избори доминираха живота в България през последното тримесечие на 2011 г. и се отразиха не само на политическите дебати, но и на икономическата политика. Двете големи стачки – на жп работниците и на най-големите зърнопроизводители, заемаха централно място на политическата арена в продължение на близо месец и причиниха по-големи загуби, отколкото се очакваше първоначално.
Тези събития стимулираха дебата за бъдещото развитие на някои от най-нереформираните сектори на икономиката в страната. Правителството си е поставило за задача да извърши реформи във всички тези сектори през 2012 г., така че страната да има достатъчен икономически капацитет и конкурентноспособност в тези области.
Въпреки това, населението е изключително неспокойно по отношение на икономическото и финансово положение в България. Икономическият растеж е движен предимно от износ към Европейския съюз, който пострада значително при последното разрастване на кризата с дълга и на финансовата криза.
С цел изпълнение на изискванията за бюджетна дисциплина, правителството се опитва да поддържа бюджетния дефицит на възможно най-ниско ниво и да намали дълга. Освен това, въпреки силните протести, правителството извърши пенсионна реформа, с която ще повиши възрастта за пенсиониране. Потребителите не вярват, че българската икономика може да се дистанцира от развитието на събитията в Европа и поради това очакват нивото на растежа да продължи да намалява през следващите месеци. Икономическите очаквания понастоящем са със стойност -25.5 пункта, най-ниското ниво от май 2009 г.
Безработицата и увеличаващите се данъци
Що се отнася до очакванията относно приходите, Германия стои напълно встрани от развитието на събитията в другите европейски страни, регистрирайки стойност от 34 пункта. На базата на изключително удовлетворяващия икономически растеж, потребителите смятат, че заплатите и надниците ще продължат да нарастват чувствително през 2012 г.
И тук Испания е на второ място по висока стойност на показателя с -8.6 пункта, следвана от Австрия с -19.7 пункта. Значителен спад в приходите си очакват гърците (-65 пункта), италианците (-60.7 пункта) и французите (-60.4 пункта).
За първи път от септември 2008 г. Германия е на второ място по показателя за намеренията за покупка в сравнителното проучване на намеренията за покупка във всички страни от Европейския съюз. Тогава България регистрира най-висока стойност, а сега Австрия е на първо място, пред Германия, със стойности на показателя 35.6 и 27.4 пункта съответно. Кесиите са завързани най-здраво във Франция (-29.8 пункта), Португалия (-44.1 пункта) и Великобритания (-54.8 пункта).
Коментари