Всеки втори българин не е наясно какво значи годишният процент на разходите* при теглене на кредит, както и че има право в 14-дневен срок след подписване на договора, да го прекрати, без да посочват причините за това.
Това става ясно от проучване за правата им при ползване на финансови услуги, съобщи на пресконференция Емилия Елчинова, главен директор на Главна дирекция „Контрол на пазара” при Комисията за защита на потребителите (КЗП).
1699 потребители са се включили в интернет анкетата.
Прекият контакт с финансовата институция доста често се прескача. След намесата на КЗП, в много случаи се установява, че потребителят е избегнал прекия диалог и е пропуснал възможността сам да разреши проблема.
Правомощията, които са дадени на комисията, са по-глобални. Те са в определена сфера. Трудно е всеки един проблем конкретно да бъде разрешен, и не всеки проблем е във възможностите на администрацията.
За предлагането на финансови услуги от разстояние, голям процент не са запознати, че могат да откажат такава услуга, ако изрично не са я поискали, показва още анкетата.
58% от потребителите не знаят, че могат да не заплатят финансова услуга от разстояние, ако изрично не са я получили.
52% от анкетираните знаят, че в салона на банките би трябвало да има пълна информация за кредитите. Над половината от анкетираните са наясно колко ще платят в края на периода.
80% от анкетираните заявяват, че са направили проучване на банките, което е положително. 63% казват, че могат да се обърнат към КЗП, когато има спор между тях и банките, което също е положително.
С една част от банките се работи много леко, защото почти не е имало случаи, в които след отправена забележка от страна на Комисията за защита на потребителите за наличие на неравноправни клаузи в общите условия, те да не са променени, каза пред журналисти председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев, цитиран от Фокус.
Тези банки, в установения едномесечен срок реагират и отстраняват съответната клауза, посочи Златев. Има банки, с които се работи по-тежко, Комисията за защита на потребителите извършва инспекция по сигнал.
По масовите случаи комисията се самосезира. След това се взима решение на комисията, което се изпраща на съответната банка и обикновено се дава месечен срок, в който банката да промени неравноправните клаузи.
Има проблем с формирането на основния лихвен процент. Събираемите трябва да бъдат обективни икономически обстоятелства, които не трябва да зависят от страните и да им бъдат известни. Все пак до момента КЗП не е завел колективен иск към банките, защото е започнала комуникация, която не е провеждала, обясни експертът.
Има тенденция да расте броят на жалбите, свързани с финансови услуги. На този етап е все още сравнително малък.
Жалбите, свързани с финансови услуги, постъпили в КЗП тази година, са 60. Почти толкова е броят им и за миналата година – тогава той е 68.
ГПР е основният показател при оценка и сравняване на кредити. Той представлява общата стойност на кредита за потребителя, изразена като годишен процент от сумата на предоставения кредит
Коментари