С проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. се предлага ревизиране на направените прогнози за приходите и изпълнението на част от най-неотложните стабилизационни мерки в програмата на правителството. Те са насочени към растеж, подобряване на бизнес средата и подпомагане на хора с увреждания.
Очакванията за неизпълнение на приходите са следствие на оптимистичните допускания по прогнозата за макрорамката на етапа на планиране на бюджета за настоящата година, наред с недооценените ефекти от нормативни промени в режими и срокове за деклариране и внасяне на някои данъци, свитото вътрешно търсене, динамиката на вноса и износа и промените във валутните курсове. Влиянието на тези фактори, както и ниската събираемост, се отразяват върху постъпленията от ДДС и акцизи. Силно са надценени и постъпленията от данъка върху доходите от лихви. В резултат на предприетите спешни мерки за двете приходни администрации очертаващото се неизпълнение в данъчните приходи по републиканския бюджет за 2013 г. е в размер на около 555,0 млн. лева, от първоначалните оценки на приходните агенции за неизпълнение в размер близо 980 млн. лв. (1,2 % от прогнозния БВП).
Същевременно по отношение на разходите липсват гъвкавост и буфери, които да могат да посрещнат натиска върху бюджетната позиция от очертаващото се неизпълнение на приходите. Министерствата и ведомствата, в хода на изпълнение на държавния бюджет за 2013 г., поставят настоятелни искания за допълнителни средства за над 500 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП). Не всички искания, обаче биха могли да бъдат удовлетворени при запазване на фискалната позиция, поради което първостепенните разпоредители с бюджетни кредити трябва да предприемат и мерки за приоритизиране и оптимизиране на разходите по бюджетите им.
За преодоляване на натиска върху разходите в резултат на просрочените задължения, както и за осигуряване на допълнителен ресурс в резерва за непредвидени и неотложни разходи, в частта му за структурни реформи и допълнителни фискални мерки, се предвиждат разходи за разплащане на задължения към бизнеса и разходи за подкрепа на гражданите в общ размер на 200,4 млн. лева. От тях предвиденият ресурс в размер на 160,4 млн. лв. (0,2 % от прогнозния БВП) е предназначен главно за погасяване на просрочени задължения на държавата към бизнеса, натрупани основно в системите на Министерство на отбраната, Министерство на вътрешните работи и Министерство на правосъдието. Предвидени са също така и допълнителни средства за инвестиции по бюджета на Министерство на здравеопазването и средства за земеделските производители. Предвиденият допълнителен ресурс в размер на 40 млн. лв. е за обезпечаване на социалните плащания за най-уязвимите групи. Със средствата ще бъде компенсиран възникналият недостиг за изплащане на интеграционни добавки, с които ще се осигури финансирането на правата на хората с увреждания и тяхната социално-икономическа защита. За насърчаване на социалната ангажираност на работодателите утвърдената обща годишна квота за ваучери за храна за 2013 г. в размер на 160 млн. лв. се увеличава на 200 млн. лева.
Предлаганата актуализация на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. (ЗДБРБ за 2013 г.) ще бъде осъществена при запазване на финансовата и фискалната стабилност на държавата.
Актуализираните прогнози за 2013 г. предвиждат ръст на икономиката от около 1%, което е по-песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2013 растеж от 1,9%. Предлаганите промени в закона за държавния бюджет за 2013 г. предвиждат увеличаване на дефицита с 493,4 млн. лв. (0,6 % от прогнозния БВП), с което се променя бюджетната позиция до дефицит от 2,0 % от прогнозния БВП, но остава в рамките на регламентирания с чл. 20, ал. 4 от Закона за устройството на държавния бюджет лимит от 2,0 % от БВП и спазва критериите от Маастрихт.
Предлаганото увеличаване на дефицита обуславя промяна в лимита за максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2013 година. Емитираните извънредно 6-месечни ДЦК на вътрешния пазар на стойност 800 млн. лв. през февруари 2013 г., на практика изчерпват одобрения лимит. От друга страна, съществува необходимост от осигуряване на буфер във фискалния резерв, който да минимизира евентуални ликвидни рискове. Обезпечаването допълнителното дългово финансиране в размер до 1,0 млрд. лв., няма да окаже влияние върху регламентираното ограничение за максималния размер на държавния дълг към края на годината от 14,6 млрд. лева, предвидено в § 14 от преходните и заключителни разпоредби на ЗДБРБ за 2013 г.
В обобщение, с проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. се предвижда приспособяване на бюджетната позиция при запазване на приемствеността по отношение на фискалната стабилност и осигуряване на по-реална основа за подготовката на Бюджет 2014.
Коментари