Кризата направи българите предпазливи и внимателни не само отношение на кредитното им поведение, възможности за спестяване и инвестиране, но и по отношение на всекидневните си разходи.
Според данни на агенцията за маркетингови проучвания ГФК България от юли 2012, нараства делът на хората, които описват като затруднено положението в своето домакинството.
43% просрочват плащането на месечни сметки, спрямо 37% преди две години.
Също така нараства и делът на хората, които заявяват, че през последните 12 месеца член на домакинството е бил съкратен (16,5% през юли 2012), а други 25% са изпитали намаление на доходите.
В ситуация на затруднено финансово положение, българинът редуцира първо разходите за забавления, почивка и пътувания – близо 60% посочват, че разходите им за тези активности са намалели през последната една година.
53% се хранят по-рядко навън, други 50% са ограничили харчовете за дрехи и обувки. Сред останалите услуги, които се преосмислят на фона на затегнатия бюджет на домакинството са застраховките и разходите за образование.
Очакванията на потребителите остават песимистични – фактор, който оказва влияние върху тяхното финансово поведение, сочат още данните на ГФК.
България, която стои на дистанция в сравнение с други страни от региона на ЦИЕ по ниво на проникване на финансови продукти и услуги, в последните години достига до 59% банкиращо население.
По този показател ние се нареждаме след страни като Полша, Казахстан и Балтийските държави, и по-скоро близо до нивото на банково население в Румъния.
България е сред страните с голям потенциал за привличане на нови банкови клиенти, особено сред по-ниските възрастови групи.
Сериозен ръст бележи и употребата на банкови карти – понастоящем 50% използват дебитни карти, в сравнение с 40% през 2009 г. Основната употреба на дебитни карти у нас е през банкомат.
Използването на кредитни продукти, които се оказват силно зависими от финансовото състояние на домакинствата не бележи промяна през последните две години. Обвързаността с външни фактори, като събитията, разтърсили редица европейски страни като Гърция, Испания, Италия в края на миналата и началото на тази година, оказват своя ефект върху българската икономика.
В следствие на тези събития, икономическите очаквания, очакванията за приходите и намеренията за покупка на населението се понижават, логично, с по-бавни темпове нараства и ползването на различни банкови продукти. Икономическите очаквания понастоящем са достигнали критично ниска точка (-32 пункта), близка до най-ниските нива от 2009 година, очакванията за ръст на цените в следващите 12 месеца се повишават.
Коментари