Нина Проданова-Йоцева е висококвалифициран консултант с повече от 20 години опит в IT индустрията. Тя е управляващ партньор в ITCE – една от водещите компании, предоставяща консултантски услуги, обучения и сертификации в областта на управлението и информационните технологии. Г-жа Йоцева е добре познато име в сферите на Управлението на проекти, Бизнес анализа и Управлението на IT услуги в България. Номинирана е в топ 20 на наградите за „Бизнес личност на годината“ през 2010. През 2013 г. пък е избрана за президент на Българския филиал на Международния Институт по Бизнес Анализ (IIBA). Expert.bg разговаря с нея за предпочитаните от младите хора обучения, IT сектора и бизнес средата в България.
Г-жо Йоцева, бихте ли представили с няколко думи дейността и мисията на ITCE?
Още от самото начало на съществуването ни нашата основна цел е да помогнем на бизнес компаниите да развият своя потенциал и да гледат на нас като на доверен партньор, с който ще намерят работещи решения за своите предизвикателства. Естествено, това се постига само с високо качество на услугите си и професионализъм, които ние за тези 17 години откакто сме на пазара, сме успели да докажем, че притежаваме.
Кои са най-търсените и предпочитани видове обучения и консултации в ITCE?
ITCE предлага мениджмънт и IT консултантски услуги и обучения. За нашите клиенти винаги са интересни сертификационните обучения, примерно за IT сигурност, ITIL, за управление на проекти, бизнес анализ, архитектура. В последните години обаче се усилва интереса и към облачните услуги Office365 и платформата ServiceNow. IT сигурността и service management са области, в които консултираме и имаме немалко проекти при клиентите.
От 2016 г. предлагате и нови обучения. Кои от тях бихте определили като най-полезни?
Портфолиото ни от обучения постоянно се разширява като отговор на обратната връзка, търсенето и нуждите на нашите клиенти и пазара. Областите, в които създадохме нови продукти, са различни, но като по-интересни обучения бих споменала Vendor Management, Demand Management, Productivity skills, Agile Business Analysis. Всичките те следват утвърдени добри практики в бизнеса и помагат на компаниите да развият нови умения и да се подобряват, за да могат успешно да се справят с новите ситуации, в които пазарът ги въвлича.
Имате клиенти не само от България, а и от Европа. С какво се различават техните интереси, нужди, изисквания?
Работата и изискванията често са подобни, по-скоро културните различия се усещат в подхода към работата. Всичко зависи от зрелостта и културата на компаниите. За нас е важно, без значение дали е в Източна, Западна Европа, Балканите или Близкия Изток, да успеем правилно да се интегрираме като доверен партньор, за да предоставяме добавена стойност. Много често ни се случва в един проект в една компания участниците да са от няколко различни страни, всеки със своите различия, тогава е важно да намерим правилната комуникация, за да постигнем общи резултати.
IT секторът е най-бързо развиващият се у нас, но доста от компаниите са аутсорснати или са с чуждестранно участие под една или друга форма. Увеличават ли се обаче изцяло българските компании, които са равностойни на западните?
С голямо удоволствие мога да кажа, че съществуват български компании, които не само са равностойни на западните компании като бизнес процеси и желание за развитие, а са и доста успешни на международната сцена. В България постепенно се изгражда стабилна предприемаческа екосистема и активна стартъп общност. С лесния достъп до информация и до чуждите пазари се разкриват все по-големи възможности и потенциал за доказване на глобалния пазар. Успехът обаче може да е реалност, единствено с качествена работа, много труд и професионализъм.
Предлагате консултации в сферата на облачните услуги. Расте ли популярността на облачните технологии у нас?
В световен мащаб облачните технологии са в етап на зрялост, но в България темповете, с които навлизат подобни решения, е доста по-бавен. Хубавата новина е, че все повече компании осъзнават ползата на облачни решения и доста от тях вече реализират проекти в тази посока.
ITCE помогна на множество компании стабилно да мигрират към Microsoft Office 365. ITCE e ексклузивен партньор на ServiceNow – Enterprise Cloud Solutions за 12 страни. Това ни дава възможност да имаме поглед върху останалите пазари и мога да кажа, че България бързо наваксва изоставането и облачните технологии стават един от основните фокуси на технологичните инвестиции в компаниите напоследък.
Има ли позитивни тенденции в родната бизнес среда, които, според вас, започват да се открояват по-често?
Както споменах и преди, вече има силна предприемаческа общност, която значително се развива през последните години. Новото поколение не се страхува от нови начинания и от поемане на отговорности и все повече от тях се решават да реализират идеите си тук.
Друга позитивна тенденция е, че все повече компании започват да повишават ангажираността на служителите и да се грижат за тях, не само чрез атрактивните възнаграждения, а и чрез приятелска и вдъхновяваща работна среда и възможност за кариерно развитие чрез придобиване на нови компетенции. Все повече се осъзнава, че ангажираността на служителите е основен актив на една компания.
В сайта Ви има любопитна статия за плаващото работно време в ITCE. Подобни практики все още се смятат по-скоро за нетрадиционни в България. Те ли са обаче това, което стимулира продуктивността в съвременното стресиращо и натоварено ежедневие?
Екипът е това, което прави компанията, затова за мен е най-важно да има вдъхновяваща работна среда и хората с удоволствие да идват на работа. Много ме радва фактът, че в нашата организация са се събрали хора, които споделяме подобни ценности, не спираме да се учим и да гледаме в бъдещето, за да генерираме нови идеи. Плаващото работно време е само едно улеснение, което ни дава възможност да балансираме работата и личния живот спрямо предпочитанията. Продуктивността идва от начина на работа, съответно от правилното планиране на задачите и приоритетите занапред, което ни дава възможност да се фокусираме върху правилните краткосрочни и дългосрочни цели.
Основен проблем за IT сектора у нас продължава да бъде липсата на кадри. По какъв начин обучения като тези на ITCE помагат за справянето с него?
Нуждата от създаване на добре подготвени кадри и инфраструктура нараства и се усеща все по-силно. В отговор на тази липса създаваме специално обучаващи програми. Една от последните ни разработки е Mastering Productivity in Software Management, която има за цел да развива потенциала на хората да работят по-продуктивно в екип, да се идентифицират работещите връзки между всички роли и, по-важното, да разбере ролята на останалите страни.
Нашата цел е компаниите да видят това обучение като възможност, да подобрят практиката на компанията си, да изпреварят останалите и да създадат добре подготвени кадри, които разполагат с необходимите знания и умения, за да създават следващите иновации в ИТ сектора.
Вие имате поглед върху младите хора в IT и бизнес сферите. Споделяте ли мнението, че именно те могат да бъдат катализатор на трайно положителни промени в обществото?
IT индустрията се затвърждава като един от бързо развиващите се сектори у нас и освен големите технологични компании, за младите хора е интересна и появата на нови стартъп компании. Благодарение на тях в София вече имаме здрава стартъп екосистема, която е привлекателна и за много международни инвеститори. Бих казала, че вървим в правилна посока и че имаме млади предприемачи, които не се страхуват да рискуват в изграждането на устойчив и успешен бизнес. Не съм изненадана и ме радва факта, че ставаме стабилен IT център в региона. Това е позитивната промяна, която очаквам да помогне за подобряването не само на благосъстоянието, но и на цялостното отношение на обществото ни към работата и резултатите.
Коментари