Как да си върна парите ако френска авиокомпания отмени полета ми? Ами ако ми бъде отказан достъп до концерт в Прага? Или ако при пътуване в Италия от апартамента там ме таксуват повече от първоначално договорената сума? В такива случаи може да ви помогне Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net).
Миналата година тя е асистирала на потребителите в Европа да си върнат средства или да получат компенсации в размер общо на почти 10 милиона евро.
Над 118 000 потребителски жалби е разгледала Мрежата от потребителски центрове.
Сериозен интерес към общите за ЕС покупки на газ
Млада двойка трябва да лети от София през Виена до Женева, където плануват планинско изкачване. В Швейцария обаче пристига само един от двата им чекирани куфара. Това променя плановете и потребителите правят допълнителни разходи.
Жена купува палто от електронен търговец от Словакия, но решава да го върне, защото не й стои добре. Два месеца по-късно тя не е получила обратно 100 лв. за поръчката, която е изпратила обратно към продавача.
Случаи като тези са част от ежедневната работа на Европейските потребителски центрове. И в двата казуса след намесата на ЕПЦ България проблемите са решени и потребителите са получили компенсация или парите им са били възстановени.
През 2022 г. Мрежата ECC-Net е отговорила на близо 118 000 потребителски оплаквания и жалби. Те включват закъснения на полети, проблеми с резервации, сигнали за измамни сайтове, недоставени навреме стоки и много други. Целта на експертите от 29 държави от ЕС, Исландия и Норвегия е да се намери извънсъдебно решение на всяка получена жалба в полза на потребителя.
Мрежата, финансирана от Европейската комисия и държавите-членки, е успяла да възстанови на потребителите почти десет милиона евро през миналата година. Това е сумата, която е получена като компенсации или възстановяване след решени трансгранични потребителски казуси.
Реалната икономическа полза е дори още по-голяма. В много случаи ECC-Net е успяла чрез превантивна информация и съвети да спре потребителите да похарчат определена сума пари в сайтове с нелоялни търговски практики, както и да им спести време и напрежение.
В България: възстановени близо 130 000 евро
Все повече българи търсят правата си като потребители и се доверяват на помощта на Европейски потребителски център България при трансгранични проблеми в ЕС. Центърът е разгледал близо 2600 жалби и оплаквания, като се отчита увеличение с 24% на случаите спрямо 2021 г. С помощта на останалите потребителски центрове сме решили проблеми и сме възстановили на потребители у нас и в ЕС близо 130 хиляди евро. При преговорите с търговците сме успели да постигнем успешно решение на над 64% от казусите. Статистиката показва, че над 89% от потребителите, които са участвали в нашата анкета, са удовлетворени от помощта на ЕПЦ България.
Мрежата ECC-Net е сериозен и достоверен източник на информация за държавите членки на ЕС, други потребителски организации, контролни органи и медии. Мрежата сравнява законодателството в цяла Европа и дава гласност на най-добрите практики и предизвикателствата при защитата на потребителите. Всички документи, които мрежата публикува, може да намерите на сайта на ECC-Net.
Имате потребителски проблем: Към кого да се обърнете за помощ?
Европейски потребителски център има във всяка страна от ЕС, както и в Исландия и Норвегия. Заедно те образуват ECC-Net. Мрежата информира потребителите в Европа за техните права и предоставя безплатна помощ при трансгранични проблеми. В България ЕПЦ функционира към Комисията за защита на потребителите.
Живеете в България и имате проблем с търговец от друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия? Свържете се с Европейски потребителски център България и подайте своята жалба бързо, лесно и безплатно чрез онлайн формата.
Коментари