Три швейцарски фирми от години заобикалят екологичните стандарти и по скандален начин разпространяват високотоксични горива в няколко страни от Западна Африка. Това става известно от разследване на неправителствената организация в Швейцария Public eye, съобщава БГНЕС.
Разследването със заглавие „Мръсен дизел: как швейцарски търговци наводняват Африка с токсични горива“ разкрива, че става дума за гигантска търговска мрежа, в която роля играят холандските пристанища Амстердам и Ротердам, както и белгийското Антверпен (наричани общо с абревиатурата ARA). Замесени са швейцарските търговци от фирмите „Витол“, „Трафигура“, „Адакс и Орикс“ и няколко по-малки компании. Други големи компании като Glencore, Mercuria и Gunvor, които не разполагат с вериги от бензиностанции, също играят голяма роля в доставките на горива за африканските пазари.
Става известно, че швейцарските търговци безскрупулно използват ниските стандарти в страните на Черния континент и на практика местното население плаща със своето здраве за печалбите им. В проучването на Public eye се виждат шокиращи данни – например дизеловото гориво съдържа 380 пъти повече сяра, отколкото е позволено в Европа.
От доклада, който е с обем от 160 страници, се разбира, че на практика швейцарските търговци изнасят от Западна Африка качествени горива, които в зоната ARA получават токсични добавки и после се връщат в Африка под формата на токсични и опасни за здравето горива. Тази смес е кръстена нарицателно „африкански дизел“. Специалистите от Public eye разкриват, че цинизмът на швейцарските фирми е безкраен, доколкото изнасяния от Нигерия петрол има най-малко сяра от всички видове добиван суров петрол, но след като мине през ARA се връща в Африка като отрова.
Сред страните, които имат най-ниски екологични стандарти и внасят „африкански дизел“, е Мали, следват Замбия, Сенегал, Гана и Бенин. В резултат на отровните горива днес въздухът в Лагос и Дакар е по-замърсен от този в Пекин.
Представители на НПО проверили петролни резервоари в Амстердам и Ротердам и открили в тях висока концентрация на сяра и други канцерогенни вещества.
От Public eye правят извода, че горива, които не могат да бъдат продавани в Европа, се произвеждат на Стария континент и биват изнасяни. Поради което представителите на НПО и техните африкански партньори призовават към налагане на пълна забрана за внос и употреба на некачествено и високотоксично гориво на Черния континент.
Има прогнози, че през 2030 г. в Африка ще има три пъти по-голям брой смъртни случаи, предизвикани от отделяните при работа на двигателите вредни частици във въздуха, отколкото в Европа, Япония и САЩ, взети заедно.
Коментари