Цените на горивата за пореден път скочиха шоково. Високооктановия бензин А98 с добавки вчера се продаваше срещу 3,03 лева в обектите на "Лукойл".
Цената на мсовия бензин А95 също достигна рекорд, като литър от него струваше 2,77 лева. Дизелът пък вече се предлага за над 2,70 лева за литър.
Задават се фалити на малки бензиностанции
Високите цени на горивата намаляват потреблението на горива на малките бензиностанции. Ниските обороти обаче намаляват възможността бензиностанциите да се издържат и това ще доведе до масови фалити на обекти, коментира днес в ефира на телевизия България он ер Ивайло Николов от Асоциацията на малките бензиностанции.
Той допълни, че не очаква понижение на цените и единствения начин за справяне със ситуацията е увеличение на доходите на населението, което ще повиши покупателната способност.
Шофьори: Цените са цинични
На фона на тези заплати цената на литър гориво е цинична, споделят шофьори в столицата пред БГНЕС по повод рекордно високите цени на горивата.
Само повдигането на въпроса за цените на горивата беше достатъчен, за да предизвика раздразнение в повечето шофьори. Тази реакция изглежда напълно разбираема на фона на факта, че те посрещнаха днешния ден с цени за литър бензин А 95 от 2.78 лв., за дизела – 2.72 лв., а на места някои от горивата достигнаха 2.99 лв.
Цените в различните бензиностанции варират, но разликите са далеч от съществените, като най-често са между 1 и 3 стотинки.
Поводът за недоволство обаче не бяха толкова самите цени на горивата, колкото тяхното несъответствие на стандарта на живот в страната ни.
"Те световно са скъпи, ако българинът взима европейски пари, ще е добре с тези горива, но така не става", коментира един от анкетираните автомобилисти.
Онзи ден зареждах бензин през деня на 2.73 лв., ходих до Благоевград, там през деня беше 2.75, вечерта, когато тръгнах да се прибирам вече беше 2.78, оплака се друг столичен шофьор. Той сподели също, че не вижда причините и логиката зад постоянното увеличение на горивата. "Не може да ги сравняват с Австрия и Германия при нашия стандарт и при техния. За мен няма причина. Трябва да има някакво равновесие за цените, не да има такива резки скокове спрямо стандарта ни на живот, каза той.
Въпреки оплакванията и очакванията цените да продължат да растат шофьорът сподели също, че няма намерение да спира да използва автомобила си, тъй като естеството на работата му го налага.
Друг столичанин беше по-лаконичен, но и предан в любовта си към личното си превозно средство.
Ако искат и 10 лв. да го направят, който си кара кола винаги ще кара, сподели той.
Въпреки това си изказване той не отрече за натиска от цените на бензина, както и за липсата на ясни действия от страна на държавата.
"Те си ги вдигат, имат държавен бензин, на тях не им дреме дали бензинът ще стане 5 или 10 лв.", коментира той.
Много по-подробен в критиките си беше столичен таксиметров шофьор.
"Цените летят, ние си говорим и никой не се съобразява с нас. Работата и бизнеса е на колене, 80% от всички сфери са свързани с горивата, оттам балансът по веригата нагоре се нарушава тотално. Всички са ощетени, най-големите компании само са на печалба", каза още професионалният шофьор.
С разочарование в гласа си той допълни, че последиците от увеличението ще бъдат усетени най-много от крайните потребители и особено от най-бедните.
Измежду всички недоволни автомобилисти само един зави, че е оптимист и очаква правителството да вземе мерки за намаляване на цената на горивата.
"Акцизът на горивата е много висок и това е пътят, по който цените в България могат да бъдат намалени – ако правителството положи необходимите усилия", смята той.
Но докато такъв момент настъпи, той смята да ограничи използването на личния си автомобил. Шофьорът не изключи и възможността цената на горивата да доведе до нова вълна от протести, докато по въпроса не се вземат мерки.
Коментари