Заместник-председателя на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев предложи лицензът на ЕРП-тата да бъде отнеман, ако токът им е с лошо качество, предаде КРОСС. Според депутата от БСП настоящите глоби за некачествена електроенергия не са достатъчна мярка.
Поправките в текстовете ще бъдат обсъдени на дискусия. Те трябва да минат одобрението на Комисията за защита на потребителите, Федерацията на потребителите, Асоциация "Активни потребители", Националната инициатива "Социална солидарност" и др.
С поправки в закона за енергетиката ще се преустанови и практиката да се начисляват сметки със задна дата, и то без присъствието на ползвателя, обясни Куюмджиев. Той е получил сигнал за фактура от близо 3000 лв. Случаят е от 2012 г., когато съответното електроразпределително дружество констатирало, че устройството на клиента не отчита нормално.
Четирицифрената сума е начислена на човека за три месеца назад, и то само с констативен протокол и с двама свидетели, каза Куюмджиев. В пакета от промени е заложено и да отпадне таксата за повторно включване на електричеството заради неплатена сметка.
Ако се налага спиране на тока заради дълг, то клиентът първо трябва да бъде уведоми, каза зам.-шефът на енергийната комисия. Но таксата за включване, след като клиентът си погаси фактурата, е абсолютно незаконна, отсече червеният избраник.
Куюмджиев уточни, че новите промени в закона за енергетиката ще бъдат внесени до дни в деловодството на Народното събрание. А до средата на септември текстовете ще бъдат дебатирани и в пленарна зала. Целта е да успеем с промените за новия отоплителен сезон, каза депутатът.
Куюмджиев заедно с НПО и граждански организации публично обсъждат предвидените промени в Закона за енергетиката. Една от промените е в случаите, в които отчетените показания на клиента на електрическа енергия са по-високи с над 30% от това, което е консумирал за същия период през предходната година, клиентът да има право да подаде възражение срещу сметката.
Така това ще освобождава клиента от задължението да заплати дължимата сума до разглеждане на възражението му и/или до разрешаване на спора с влязло в сила съдебно решение, в случай на съдебно оспорване. Така дефакто се предвижда при получаване на сметка, надвишаваща с 30% от консумацията за съответния минал период, да се въведе задължение на доставчика да се докаже, че тази енергия е потребена. Сега клиентът първо трябва да плати, а после да си търси правата.
Междувременно на срещата потребителски организации поискаха повторното включване на електрозахранването да става до 4 часа след подаване на искане от потребителя. От Комисията за защита на потребителите заявиха, че трябва ясно да е казано, че всички разходи за прекратяване и възстановяване на електрозахранването са за сметка на оператора на разпределителната мрежа.
Коментари