Цената на горивото за жалост в момента наистина е много висока и на българския пазар, и в света заради кризата.
Това каза пред БНР Андрей Белчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
Фактор, който определя поносимостта на цените на горивата е покупателната способност на населението, която е основно най-ниска в България. Ние като граждани в тази държава можем да си позволим много по-малко, отколкото хората в Дания, Франция или останалите европейски държави, посочи експертът.
За това дали е възможно литър гориво да струва у нас 3 лева, Белчев коментира, че това му се струва неприятно като перспектива.
Не е невъзможно, ако при основния ценообразуващ фактор – кризата около Иран, не се постигне резултат и се стигне до военни действия. Но забелязваме успокояване на международното положение около Иран. Цените на петрола леко спаднаха. 125 долара за барел в последните два месеца цената се задържа на тези нива и спадна сега на 118-119 долара, което е все пак някакво спадане, посочи той.
В момента няма друга причина, която да прави петрола толкова скъп. А апокалиптичните прогнози за 7 лева за литър бензин е черна шега преди Великден. Това е невъзможно в икономически план, но цени от 3 лева за литър гориво са много тежки, много тежко ще се понесе от вътрешния пазар, ако се случи това, каза още Андрей Белчев.
Той обърна внимание и на възможно ново поскъпване в идните години, което ще последва след промяна на директива, върху която е базирано данъчното облагане на енергийните продукти. В момента въпросът се обсъжда в ЕП.
Данъците, които се налагат на течните горива, използвани за транспорт, е предвидено да се образуват на базата на въглеродния двуокис, който те изхвърлят в атмосферата и на базата на енергийната стойност на горивото, така че да бъдат съизмерими от гледна точка на енергийния си потенциал. 20 евро на тон гориво се предвижда да се отделя като данък в бъдеще за горивата, обясни Белчев.
Акцизът досега се определяше на минимални ставки. До 2013 г. се предвижда данъкът да се образува на отчисления на тон гориво за въглероден двуокис и енергийната стойност в гигаджаули. Предвижда се този данък да започне да се налага от 1 януари 2013 г. и до 1 януари 2018 г. да достигне най-високата си стойност. За бензина и дизела ще станат по 820 лв. на 1000 л гориво. В момента те са по-ниски с между 180 и 200 лева. Това ще доведе до увеличаване на данъчното бреме върху крайната цена на горивата средно с около 20 ст. у нас.
По-сериозно ще е увеличението на цените на пропан бутана и метана, които в момента са с по-ниски акцизи у нас.
Според него тази директива ще бъде приета в ЕП, защото тя изпълнява програмата на ЕС за повишаване на енергийната ефективност и за намаляване на замърсяването.
Коментари