Най-рано след три месеца може да се стигне до окончателно решение на Комисията за защита на конкуренцията дали има картелно споразумение при търговията с горива.
Това каза пред журналисти в парламента председателят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Петко Николов, предаде агенция Фокус.
Комисията не е ценови регулатор на който и да било пазар. С решението си по който и да било случай, не може да определи цена на стоката и услугата, не може да я намали, не може и да я увеличи. Тя би могла само да наложи санкция на страните, които координират действията си по отношение фиксирането на една цена, каза Николов.
Освен глоба до 10% от оборота, от Комисията за защита на конкуренцията могат да санкционират дружествата и да постановят прекратяването на тази практика, която е в основата на обвинението, което в момента са получили, защото засега тези дружества имат само обвинение, посочи Николов.
Даже и понякога да усещаме действия, които представляват нарушение на нашия закон всичко е въпрос на доказване, каза той и отрече от КЗК досега да са прикривали картел.
Обвинение за прикриване звучи много нелогично. Ако съмненията ни се потвърдят и докажат, това само по себе си е основание за тези, които са претърпели вреди от тази забранена практика, да претендират по граждански път в съответните съдилища за обезщетение, обясни Петко Николов.
Комисията за защита на конкуренцията предяви твърдение за картел срещу четири компании на пазара на бензин и дизелово гориво, които са нарушили Закона за защита на конкуренцията и Договора за функциониране на ЕС – "ЛУКОЙЛ България" ЕООД, "Ромпетрол България" АД, "Нафтекс Петрол" ЕООД и "ОМВ България" ООД.
Нарушението е свързано със забранено споразумение и съгласувана практика за определяне на цени, които имат за цел или резултат да предотвратяват, ограничават или нарушават конкуренцията на пазарите за търговия на едро с бензин и дизелово гориво.
На 9 март 2011 г. стартирахме секторния анализ и го приехме на 27 юли 2011 г. – около 4.5 месеца. Секторният анализ, който прави германската антимонополна комисия, която стартира такъв секторен анализ на същите пазари през 2008 г., го приключи миналата година юни месец или края на май, след което и там стартира процедура по самосезиране срещу определени компании и на този етап те нямат никакво произнасяне.
А ние стартирахме август процедурата срещу тези компании, които в момента са обект на това определение. Това са изключително кратки и съкратени срокове. Ако някой ги определя като дълги, то по-скоро трябва да погледне какво правят другите антимонополни комисии в страни членки на ЕС, подчерта Петко Николов.
Процедурата е такава – имаме едномесечен срок, в който страните правят своите възражения. Срокът е започнал да тече, защото връчихме на четирите страни определението. След изтичането на този срок следва в не по-малко от 14-дневен срок – ако страните са поискали, да се проведе изслушване. След приключването на изслушването, ако са направени множество възражения и са представени нови писмено доказателства, се нуждаем от определен срок, в който да ги обсъдим и да видим какво значение биха имали по отношение на крайния резултат.
След това по смисъла на кординационния механизъм с Генерална дирекция „Конкуренция”, Регламент 1, ние сме задължени проекта за решение да го изпратим на ЕК, които в едномесечен срок трябва да изразят експертното си становище по отношение на правилността и верността на направените от нас изводи в този проект за решение.
Ако те се потвърждават, внасяме този проект на закрито заседание, произнасяме се, подписваме го и го обявяваме на медиите. Това е окончателният акт на КЗК, който се качва на електронния регистър на КЗК и всички могат да го прочетат, обясни Николов.
Коментари