Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) приключи проверките в "Енерго - Про Мрежи" АД Варна и "ЕВН България Електроразпределение" ЕАД, съобщиха от АДФИ.
Проверките бяха включени в годишния план на агенцията за 2013 година. Дружествата бяха проверени в качеството им на възложители на обществени поръчки. Задачите на проверките бяха свързани със спазването на нормативната уредба в областта на обществените поръчки за доставки, услуги и строителство през 2011 и 2012 година. През февруари 2013 г. приключи проверката и в другото електроразпределително дружество "ЧЕЗ Разпределение България" АД, планирана от АДФИ през 2012 година. При нея бяха проверени разходите за доставки, услуги и строителство на дружеството през 2011 година.
Енерго - Про Мрежи
За "Енерго - Про Мрежи" АД-Варна проверката на финансовите инспектори установи, че през 2011 и 2012 г. дружеството е допуснало нарушения при избора на изпълнители на обществени поръчки, като са установени десет непроведени процедури за обществени поръчки общо за 35 463 373 лв. Ето и какви нарушения има:
- Строително-монтажни работи (СМР) по изграждане и ремонт на кабелни линии, въздушни линии и трафопостове общо за 20 429 834 лв. За нарушението е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) против юридическото лице;
- Доставка и монтаж на силови трансформатори за 2 164 236 лв. За нарушението съставен АУАН против юридическото лице;
- Доставка на части за уреди за разпределение и управление на електричеството за 2 045 266 лв. За нарушението е съставен АУАН против юридическото лице и др.
Непровеждането на процедура за обществена поръчка е едно от най-съществените и тежки нарушения на законодателството в областта на обществените поръчки. По този начин възложителят нарушава основните принципи за публичност и прозрачност при разходването на средства за дейност от обществено значение. При 8 процедури методиките за определяне на комплексната оценка на офертите не съдържат точни указания за определяне на оценката по всеки показател; задължителната информация за изпълнен договор не е изпратена за вписване в Регистъра по обществени поръчки.
През 2011 и 2012 г. "Енерго - Про Мрежи" АД гр.Варна ("Е.ОН България Мрежи" АД гр.Варна) е възлагала дейности за доставки и услуги на "Енерго –Про" ЕАД гр.София ("Е.ОН България" ЕАД гр.София), без да са провеждани процедури за обществени поръчки. В тези случаи те са се позовали на разпоредбата на чл.12, ал.1, т.6 от ЗОП, в която е въведена хипотезата на чл.23 от Директива 2004/17/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.
Съгласно това изключение на ЗОП законът не се прилага за договори за услуги, доставки или строителство, сключвани от възложител по чл.7, т.5 или 6 със свързано предприятие, при условие, че поне 80 % от неговия среден годишен оборот от реализираните услуги, доставки или строителство за последните три години е от предоставянето им на свързани предприятия.
Общият обем на възложените доставки и услуги на свързаното дружество през 2011 и 2012 г. възлиза на 59 938 700 лв. Отчетените през 2011 г. разходи за сметка на свързаното предприятие са 25,65 % от всички разходи за външни услуги. През 2012 г. процентното разпределение на разходите по договора с "Енерго – Про" ЕАД гр.София ("Е.ОН България" ЕАД гр.София) са съответно 11.14 % от всички разходи за външни услуги.
Възнаграждението по всички възложени на свързаното дружество услуги не е определено с твърда цена, а е в зависимост от отчетените от него разходи за съответната услуга. Договорено е стойността на услугата да включва фактически направените разходи за нея плюс надценка, различна за отделните услуги (от 2.73% до 5.69%). В договора не е посочено ограничение относно максимално допустимия размер на разходите по икономически елементи, с които "Енерго – Про" ЕАД гр.София ("Е.ОН България" ЕАД гр.София) да се съобразява при формиране на цената за съответната услуга.
Реално не е регламентиран начинът, по който възложителят "Енерго - Про Мрежи" АД гр.Варна ("Е.ОН България Мрежи" АД гр.Варна) да осъществява контрол върху цената на услугите, които калкулира "Енерго – Про" ЕАД гр.София ("Е.ОН България" ЕАД гр.София). На практика проверяваното дружество поема цялата издръжка на "Енерго – Про" ЕАД гр.София ("Е.ОН България" ЕАД гр.София) при изпълнение на съответните услуги.
ЕВН България Електроразпределение
При проверката на "ЕВН България Електроразпределение" ЕАД е установено, че през 2011 г. и 2012 г. дружеството не е прилагало режима за възлагане на обществени поръчки при наличие на всички основания за това, като са установени: пет непроведени процедури за обществени поръчки на стойност 328 592 лв. Те са за:
- Публикации на съобщения и рекламни материали в печатни издания за 79 436 лв. по договор от 07.01.2011 г. За нарушението са съставени 2 АУАН срещу член на Управителния съвет (УС) и прокуриста на дружеството.
- Възложени преводи от/на немски и английски език през 2011 г. за 74 226 лв. по 2 договора от 2010 г. За нарушението са съставени два АУАН срещу ръководителя на отдел "Правни и корпоративни въпроси" и ръководителя на отдел "Снабдяване" в дружеството.
- Предоставени нотариални услуги през 2011 г. за 53 173 лв. За нарушението е съставен един АУАН срещу ръководителя на отдел"Снабдяване".
- Две неоснователно проведени процедури чрез договаряне без обявление на стойност 634 319 лв. за доставка на лекотоварни автомобили с повишена проходимост и за доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и поддръжка на система за записване на телефонни разговори. В резултат на незаконосъобразно проведените процедури са сключени съответно договор от 09.11.2011 г. с "Тойота Балканс" ЕООД гр. София за 443 513 лв. и договор от 04.05.2012 г. с "Ентърпрайз Комюникейшънс Груп" ООД гр. София за 190 806 лв.
За нарушенията са съставени 6 АУАН, като два от тях са срещу юридическото лице "ЕВН България Електроразпределение" ЕАД, а останалите срещу бившия председател и членове на УС на дружеството. В дружеството са допуснати и нарушения при провеждането на процедурите за обществени поръчки.
ЧЕЗ Разпределение България
При проверката на "ЧЕЗ Разпределение България" АД е установено, че през 2011 г. дружеството не е прилагало режима за възлагане на обществени поръчки при наличие на всички основания за това, като са установени три непроведени процедури за обществени поръчки за 352 715 лв.:
- Одиторски услуги на стойност 172 113 лв. по договор № 11-173 / 09.12.2011 г. За нарушението са връчени 2 АУАН, единият от които е за юридическото лице;
- Телефонни услуги на "БТК" АД на стойност 92 735 лв. За нарушението е връчен един АУАН;
- Услуги по осигуряване на самолетни билети за 87 867 лв. За нарушението е връчен един АУАН.
В дружеството са установени пет случая на обществени поръчки, в които не са събрали не по-малко от три оферти по реда на НВМОП за 154 555 лв.: услуги за техническо обслужване на автомобили за 49 712 лв., за което е връчен един АУАН; пощенски услуги за 20 829 лв., за което е връчен един АУАН; нотариални услуги за 37 185 лв., за което е връчен един АУАН; услуги по физическа охрана за 20 000 лв., за което е връчен един АУАН; охрана със сигнално охранителна техника за 26 829 лв., за което е връчен един АУАН.
През 2011 г. "ЧЕЗ Разпределение България" АД е възлагала дейности за доставки и услуги на дъщерното си дружество "ЧЕЗ България" ЕАД без провеждане на процедури за обществени поръчки. В тези случаи те са се позовали на разпоредбата на чл.12, ал.1, т.6 от ЗОП, в която е въведена хипотезата на чл.23 от Директива 2004/17/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.
Не е регламентиран начинът, по който възложителят "ЧЕЗ Разпределение България" АД осъществява контрол върху цената на услугите, които калкулира "ЧЕЗ България" ЕАД. На практика проверяваното дружество "ЧЕЗ Разпределение България" АД поема цялата издръжка на "ЧЕЗ България" ЕАД при изпълнение на съответните услуги.
Коментари