Във време, когато религиозните спорове изглежда избухват отново във Франция, струва си да се разгледа важният въпрос: как да се финансират религиите, като същевременно се гарантира неутралността на публичната власт по отношение на различни вярвания?
Във Франция обичаме да даваме уроци по секуларизъм на целия свят. Тук президент не би дал клетва на Библията! Проблемът е, че този велик национален разказ понякога е придружен от монументално лицемерие. В действителност няма нищо особено неутрално в системата, която съществува във Франция, пише Томас Пикети за Le Monde.
How to finance religion? In France, we like to give lessons in secularism to the whole world. In reality, there is nothing particularly neutral or exemplary about the French system of religion funding, which could greatly be improved.https://t.co/XQIOwo2S5a
— Thomas Piketty (@PikettyLeMonde) December 15, 2020
По този начин местата за поклонение не се субсидират официално, освен ако са построени преди приемането на закона от 1905 г. На практика това се отнася почти изключително за християнските църкви. И толкова по-лошо, ако картата на религиозната практика се е променила оттогава и ако джамии и вярващи мюсюлмани се срещат в изби и мазета.
По същия начин католическите деноминационни училища, колежи и гимназии, действащи по време на гласуването на закона Дебре (1959), продължават да се финансират масово от данъкоплатците, в пропорции, които практически не се срещат никъде другаде. Тези училища също са запазили правото да избират свободно своите ученици, без да спазват общи правила по отношение на социалния микс. Те допринасят мощно за избягването на училище и гетоизирането.
Франция е и единствената държава, която е избрала да закрие началните си училища един ден в седмицата (четвъртък от 1882 до 1972 г., след това сряда), за да дава уроци по катехизис. Този ден беше на път да бъде реинтегриран най-накрая в нормалното учебно време, но сегашното правителство реши да увековечи това френско изключение въз основа на фрагментирани седмици и прекалено дълги дни, въпреки доказаните вредни ефекти.
Що се отнася до финансирането на култове (свещеници и сгради), трябва да се припомни централната и малко известна роля на данъчните субсидии. Ако направите дарение за Eglise de France или Парижката джамия, ще получите данъчно намаление, равно на 66% от вашето дарение. С други думи, дарение от 100 евро ви струва само 34 евро (ако сте облагаеми), а останалите 66 евро се плащат от останалите данъкоплатци, какъвто е случаят с даренията за сдружения от общ интерес (културен, хуманитарен, здравеопазване, образование и др.).
Една от дискутираните в момента точки е дали религиозните сдружения могат също да получават дарения и наследства без данък върху наследството и да управляват имоти под наем. Въпросът е важен и заслужава да бъде изяснен. Не бива обаче да се замъглява фактът, че религиозните сдружения, независимо дали съгласно закона от 1901 г. (смесени, религиозни и културни сдружения) или закона от 1905 г. (изцяло религиозни сдружения), вече се ползват от данъчна субсидия за целите на данъка върху доходите. Вместо да повтаряме отново и отново, че Републиката не субсидира никоя религия, което очевидно е фалшиво, би било по-добре да се изправим пред реалността и да се опитаме да я подобрим.
Превод: Тодор Беленски
Коментари