Ако иска да остане чист пред съвестта си, Volkswagen би трябвало да се откаже от намерението да строи новия си завод в Турция. Но ще го стори ли? Кое ще се окаже по-важно: моралът или парите?, пише Deutsche Welle.
Съвсем скоро Надзорният съвет на Volkswagen ще трябва да вземе важно решение, а то във всички случаи ще бъде погрешно. Става дума за това къде да се произвежда моделът Passat. Мениджърите на концерна проучиха общо 24 различни места и в крайна сметка се спряха на региона на Измир в Западна Турция.
Въпросът се смяташе за решен, но през октомври Турция внезапно се намеси активно в сирийския конфликт. Говореше се за престъпления на турската армия срещу кюрдското население, а ЕС и САЩ осъдиха бруталната военна акция.
А Volkswagen? Концернът първоначално замрази плановете за строежа в Измир, но не се е отказал окончателно от тях. Главният лобист на концерна Томас Щег подчертава пред Die Zeit, че решенията се взимат само въз основа на икономически и стратегически съображения.
От друга страна в открито писмо на синдиката на работниците на Volkswagen в Брауншвайг се говори, че "Ердоган не се нуждае от нищо друго така неотложно, както от икономическа стабилност, за да може и занапред да води мръсните си войни. И Volkswagen ще допринесе тъкмо за това, ако избере да се установи в Турция", пише в писмото, публикувано още на 10 октомври.
Бернд Остерло, който е един от лидерите на Работническия съвет в концерна, е категорично против турските планове: "Volkswagen може и трябва да вземе морално решение". Което ще рече - никакъв Измир, поне докато Ердоган не спре да прилага насилие в Сирия. Окончателното решение на Надзорният съвет на концерна трябва обаче да се вземе още през следващите седмици.
Щети за имиджа
За да предотврати нанасянето на още по-големи вреди на имиджа си, Volkswagen би трябвало да се откаже от плановете за Измир, четем на сайта на телевизия NTV. В Турция обаче не биха посрещнали подобна стъпка с голямо разбиране.
"Не смятам, че ще е правилно", заяви пред представители на германския печат Баран Челик, председател на турския Съюз на износителите на автомобили. Обяснението му е следното: "Турция просто се опитва да обезопаси собствените си граници и е убедена, че е в правото си да го върши".
Пари или съвест - това е един прастар конфликт, който в момента раздира редица големи концерни. Независимо дали става дума за Volkswagen или за Siemens, за METRO или за BASF, за Google или Apple: глобалните компании постепенно разбират, че световният политически ландшафт се е превърнал в минно поле. Всяка грешна стъпка предизвиква взрив от възмущение, което принуждава мениджърите да спазват определен морал - нещо, което те едва ли биха сторили доброволно, отбелязва Die Zeit.
Изданието подчертава, че днес хората вече искат да знаят и това какво концерните правят за обществото. Много от тях не са съгласни да приемат, че мениджърите на големите концерни сякаш си сътрудничат с деспотични режими и сатрапи.
Германският вестник припомня, че е имало времена, в които концерните са демонстрирали по-ясно политическите си позиции. През 1986 г. Coca-Cola и редица други международни концерни решиха временно да напуснат Южна Африка заради режима на апартейд в страната. Подобни оттегляния е имало и от Китай след насилствено потушените протести на площад Тянанмън през 1989 г., както и от Ирак през 90-те години на миналия век.
Концерните се поддават на авторитарен натиск
Днес обаче виждаме съвсем друго: BASF наскоро също инвестира 10 млрд. долара в Китай - страната, в която Volkswagen продава 4 млн. автомобила от общо 10 млн. (т.е. китайският пазар формира 40% от продажбите на VW, б.р.). Заедно с партньори концернът поддържа там 33 завода.
Томас Щег изрично подчертава: "Сътрудничеството с Китай е от изключително значение не само за концерна Volkswagen, а и за цялата германска икономика". Така се стига дотам, че концерни, които на Запад се представят за проводници на свободата на словото, нерядко се поддават на авторитарен натиск. В Сингапур например Facebook бе принуден от правителството да обозначава критичните към управляващите материали като "лъжливи информации".
"Алтернативата би била да се изтеглят и изобщо да не влизат в такива конфликти", отбелязва Die Zeit. Но тъкмо Азия и Латинска Америка, Африка и Русия са регионите, в които големите интернет концерни могат да наберат максимален брой нови потребители. Интересите, насочени към експанзия и растеж, ги вкарва в тежка дилема между бизнеса и морала, в която приличието не винаги успява да вземе надмощие.
Министър-председателят на федералната провинция Долна Саксония Щефан Вайл твърдеше през юли, че Volkswagen ще вземе решението за новия си завод само въз основа на икономически аргументи. Неговата прогноза обаче не излезе вярна - в днешния свят подобно нещо не е никак лесно, заключава Die Zeit.
Коментари