Наличието на скандалния софтуер, който манипулира данните в определени модели на Volkswagen, е инициатива на „няколко инженери в Германия“, а не на ръководството на компанията. Това неубедително обяснение даде пред специална комисия на Конгреса в САЩ директорът на американското звено на VW Михаел Хорн, предаде Bloomberg.
„Това не беше корпоративно решение. Наясно съм, че е трудно да се повярва на думите ми“, лаконично заяви Хорн след изрично запитване от страна на конгресмена-републиканец Джо Бартън. Директорът поясни, че едва в началото на 2014-та година станало ясно, че автомобилите на VW “може би“ не отговарят на екостандартите в САЩ, а чак на 3 септември измамата съус софтуера станала очевидна пред американските контролни органи. Според данните на американските власти обначе на 8 юли тази година, по време на тестове, се изяснило, че има и „втора оценка“ на отделяните емисии от дизеловите двигатели.
Това не убеди и други конгресмени, които директно казаха, че не вярват на показанията на Хорн „Категорично отхвърлям тезата, че става въпрос за няколко инженери“, подчерта конгресмен Крис Колинс. Според него или ръководството на VW продължава да се мъчи да скрие каквото може, или е тотално некомпетентно.
По думите на Хорн подмяната на двигателите на общо 430 000 автомобила на VW, хванати в САЩ с измамническия софтуер, щяла да отнеме години. Причината – за да отговарят на изискванията в САЩ, автомобилите ще трябва да претърпят и други изменения. Въпреки това VW щяла да се стреми да поправи засегнатите автомобили, а не да ги откупува и бракува.
Според оценка на Warburg Research, Volkswagen ще загуби 35 млрд. евро заради скандала. Само в САЩ компанията я грози глоба от до 18 млрд. долара, а дотук разходите за поправки на коли заради скандала възлизат на 6,5 млрд. евро.
Коментари