Окачването е една от най-важните автомобилни системи. Неговата задача е да осигури стабилност на превозното средство по време на движение, както и да повиши комфорта за пътниците в купето. За целта окачването включва редица важни елементи, част от които са амортисьорите. Противно на популярното мнение, те не поемат тежестта на превозното средство. Тяхната единствена задача е да притискат колелата на автомобила към пътната настилка, осигурявайки необходимото сцепление между тях. Без нужния контакт между гумите и пътя ще се намали стабилността на превозното средство, а с това ще се повиши риска за пътуващите в него.
Преминаването през неравности е главната причина за появата на неприятни трептения и вибрации. В случай, че те достигнат до купето или волана, това ще доведе до затруднено управление на автомобила и до „твърдо возене”. Поради тази причина всички съвременни автомобили разполагат с амортисьори. Техният процес на работа не е сложен, но е изключително ефективен. Всяка една неравност, през която автомобила преминава, води до движение на колелата нагоре или надолу. В резултат от това се създава енергия, която притиска пружините на окачването в съответната посока. След като автомобила излезе от участъка с неравности, тази енергия се освобождава и ресорите се разпъват. Но тук се намесва и гравитацията – разпъването на пружините води до движение на превозното средство нагоре, чиято тежест отново го притиска надолу. Така се достига до непрестанно клатене на автомобила. Ролята на амортисьорите е да притискат колелата към пътната настилка по време на предаването на енергията от пружините към автомобила и обратно. Освен това, те също контролират движението на пружините. Благодарение на амортисьорите, гумите осигуряват нужното сцепление с пътната повърхност, а превозното средство се движи стабилно на пътя и може бързо да спре при нужда.
Всички съвременни автомобили разполагат с по два предни и задни амортисьора, които извършват една и съща функция. Въпреки това, компонентите от окачването могат да се различават според начина си на работа. Най-общо амортисьорите се делят на три вида - маслени, газови и въздушни амортисьори. Независимо от различията си, и трите типа функционират като превръщат кинетична енергия в термална, която се впръсква в атмосферата чрез механизъм за топлообмен. С прости думи, амортисьорът представлява помпа, в която има бутало, което е свързано със стоманено стебло. Буталото се движи в цилиндър, който съдържа масло, сгъстен въздух или газ. Независимо от съдържанието на амортисьорите, след дълго ползване, те започват да изпускат. Това силно влияе на безопасното движение на автомобила по пътя, особено на завоите. Затова е много важно навреме да разберем, когато имаме амортисьори за смяна.
Как да разберем, че имаме амортисьор за смяна?
1) Първият симптом за това е шум на глухо потропване. Спрете музиката в колата. Спрете климатика, за да бъде тихо в купето. След това минете през леки неравности на пътя. Ако чувате потропване и ако другите части по окачването са здрави, трябва да знаете, че един или няколко амортисьора са за смяна.
2) При неизправни амортисьори, вибрациите се увеличават. При по-високи вибрации се износват и захабяват останалите части от окачването на автомобила.
3) Ако имате проблем с амортисьорите, това оказва влияние на износването на гумите и те започват да се изтриват неравномерно. Ако забележите неравномерно износени гуми, вероятно отдавна е трябвало да смените амортисьорите.
Появата на неизправност в амортисьорите със сигурност ще бъде усетена при шофиране. Освен засилени вибрации, колата започва да става нестабилна на завоите и може да поднесе дори на суха настилка. Всичко това крие опасност от катастрофа и трябва незабавно да подмените амортисьорите си. Желателно е смяната да се извърши в лицензиран сервиз.
Добрата новина е, че съвременните амортисьори имат дълъг експлоатационен живот, който често надвишава 100000 км. преди да се проявят първите признаци на износване и влошаване на ефективността на амортисьорите. Тази стойност обаче е при нормално ползване на равен асфалт. При преминаване с голяма скорост през дупки или шофиране по неравен терен, много бързо скъсявате живота на амортисьорите си. За да сте сигурни, че вашите амортисьори се справят добре, нашият съвет е да ги проверявате средно на всеки 20000 км., а изминете ли над 80000 км. без никакви колебания да ги смените с нови, тъй като след тези километри те силно губят ефективността и свойствата си.
Съвети за смяна на амортисьорите
1) Никога не сменяйте само един амортисьор. Амортисьорите се сменят или всичките 4 наведнъж или два по два – на предната ос или на задната ос.
2) Нашият съвет е да не опитвате да ремонтирате износените амортисьори, а винаги да купувате нови.
3) Не се опитвайте да сменяте сами амортисьорите си (освен ако не работет в сервиз), препоръчително е да ползвате доверен сервиз, за тази важта автомобилна част.
В онлайн магазин Autoprofi.bg е налична широка гама от амортисьори и други авточасти на достъпни цени. Каталогът на фирмата включва единствено чисто нови резервни части с доказано качество.
В следващото кратко видео (на английски) може да видите устройство и начин на действие на амортисьорите:
Коментари