След 6 месеца влизат в сила нови правила за издаване на електронни сертификати на органични продукти, които се внасят в Европейския съюз (ЕС). Те бяха публикувани в официалния вестник на ЕС.
Промяната в изискванията се случва по препоръка на Европейската сметна палата, след като през 2011 г. някои държави-членки изразиха своите притеснения относно мониторинга на вноса на органични продукти на европейския пазар. Според тях е необходимо да се подобри проследяемостта на тези продукти и така да се повиши сигурността за потребителите, както и да се намалят възможностите за измама. Очаква се също промените да намалят административната тежест за операторите и държавната администрация, както и да се предоставят по-ясни статистически данни за органичната продукция.
„Приветствам модернизацията на нашата система за мониторинг на органични продукти. Това ще послужи за значително улеснение на операторите и ще стимулира търговията, но и ще даде на потребителите увереност в качеството на храната, която ядат“, каза еврокомисарят по земеделие и развитие на селските райони Фил Хоган.
На практика ще се изисква новите сертификати за внос да бъдат вписани в системата за търговски контрол и експертност TRACES, която в момента се ползва за проследяване на движенията на храни на вътрешния пазар. Тя е достъпна 24 часа 7 дни в седмицата, и подпомага търговията, като дава възможност на търговците и компетентните власти да получат информация за движението на техните пратки, да правят по-ефективни административните процедури, да подпомаган бързата реакция на заплахи за здравето на потребителите и да проследяват отхвърлени пратки.
След влизането в сила на правилата на 19 април 2017 г. се предвижда 6 месеца транзитен период, по време на който ще се използва все още както хартия, така и електронни сертификати. От 19 октомври 2017 г. вносът на органични продукти ще бъде администриран изцяло електронно.
Коментари