Пазарът в България ще бъде силно засегнат от новите задължителни увеличения на облагането на тютюневите изделия, сочи анализ на "Индъстри уоч" на текущото състояние и бъдещите предизвикателствата пред пазара на тютюневи изделия.
Макар и с преходен период до края на 2017 година, България ще трябва да въведе новите минимални тежести. Общият акциз върху цигарите трябва да бъде най-малко 60% от среднопретеглената продажна цена на дребно, като акцизът не трябва да бъде по-малко от 90 евро за 1 000 цигари, независимо от цената. В зависимост от избраната от България комбинация от специфичен и пропорциален акциз, ефектът върху цените ще е повишение с между 15 и 18 процента, или 0.69 – 0.80 лева на кутия цигари. Това ще задълбочи тенденциите в продуктовата диференциация на основните марки чрез натиск за сближаване на цените.
Производство на цигари в ЕС е се концентрира през последните десетилетия. Доминиращи са четири големи мултинационални компании през 2010 година те вече си споделят 91.4% цигарения пазар на Европейския съюз, докато през 2000 година са имали 59.4% през 2000 година.
Предлаганите промени с по -значителни икономически ефекти за бранша са няколко. Разширяване на регулирането на редица бездимни никотино-съдържащи продукти. Това ще наложи по-трудни условия за търговията например с електронни цигари (за тези, които съдържат над предварително определен праг на никотин, ще се прилага законодателството за лекарствени продукти, а за останалитеще трябва разполагат с предупреждения за здравето). Всички производители ще бъдат изправени пред допълнителни разходи за спазване на изискванията по отношение за нови предупредителни надписи, както и ограниченията по отношение на съставките. Допълнителни разходи за привеждане в съответствие ще включват запознаване и разбиране на новите изисквания, редизайн на опаковките и преформулиране на продуктите. Според засегнатите производители, средните разходи за промяна на етикетирането могат да достигнат 6000 евро за отделен продукт. Задължението за предварително уведомление също ще означава допълнителна тежест за производителите, които възнамеряват да пуснат на нови изделия на пазара.
Комисията предлага въвеждане на по-големи и задължително графични предупреждения и забрана на рекламни и подвеждащи елементи. Деклрарино е намерение да се направи преглед на ефектите след 5 години и тогава да се "отвори" за дискусия отново темата за стандартизираните ("прости") опаковки. Еднократните разходи по преминаване към нови типове опаковки и етикети ще варират между 14500 и 50000 евро за продукт. Ще бъдат засегнати и продукти с нестандартен размер (например цигари "slims"). Според експерти от бранша, промените могат да увеличат незаконната търговия – контрабанда и нарушаване на права на търговски марки.
Предлага се забрана на добавки които имат характерни аромати (ванилия и шоколад), както и добавки, свързани с енергия и жизненост (напр. кофеин и таурин), или добавки, създаващи впечатлението, че продуктите са полезни за здравето (напр. витамини). Също така забраната на ароматизанти, добавени към филтри, хартия и опаковки ще се отрази на специфични ниши от пазара – например продаваните ментолови цигари. Производителите на цигари ще понесат допълнителни разходи по промяна на състава.
Коментари