Втори живот за батериите на електромобилите? Зависи колко дълъг е първият


Втори живот за батериите на електромобилите? Зависи колко дълъг е първият
Снимка: Volkswagen Group

5073

Световните производители на автомобили изтъкват плановете си за повторно използване на батериите от електрически превозни средства, когато се изхабят. Но конкуренцията на това поле, включително за материали и суровини, както и апетитът на потребителите за автомобили на достъпни цени, поставят под съмнение бъдещето на тази част от кръговата икономика.

Редица стартъпи предлагат начини за вдъхване на втори живот на използваните батерии на електромобилите

Но създаването на жизнеспособна индустрия - нещо, което се предвижда от производители на автомобили като Nissan, би означавало тя да се пребори с конкуренцията на рециклиращите предприятия, фирмите за възстановяване на използвани батерии и нуждите на шофьорите, притиснати от кризата с разходите за живот, пише Reuters.

"Предположението, че батериите за електромобили ще издържат само осем до десет години и след това собствениците ще ги сменят, просто не е вярно", казва Ханс Ерик Мелин, основател на консултантската компания Circular Energy Storage, която следи обема и цените на батериите. "Ще бъде сложно да се направи така, че вторият живот да работи."

Макар че това е възможно решение за автобуси, камиони и други търговски превозни средства, ще отнеме повече време, за да могат батериите от леки автомобили да се използват повторно в голям мащаб.

На теория идеята за съхранение на енергия е проста.

Когато капацитетът на батериите на електромобилите спадне под 80-85 % след осем до десет години употреба, те ще бъдат използвани повторно за захранване на сгради или дори за балансиране на местните и националните енергийни мрежи.

8% от новите коли у нас са електрически

Според изчисления на Reuters, инвеститорите, които вярват в кръговата икономика, при която продуктите и материалите се ремонтират и използват повторно, са предоставили финансиране в размер на около 1 млрд. долара на близо 50 стартиращи предприятия в световен мащаб.

Освен това производителите на автомобили от Mercedes до Nissan са създали свои собствени начини за рециклиране.

Проблемът е в липсата на стари батерии за електромобили, които дават признаци на отслабване.

Нарастващата средна възраст на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, която според S&P Global Mobility в САЩ вече е рекордна - 12,5 години, предполага, че много електрически автомобили ще останат на пътя още дълги години, дори ако батериите им са изтощени.

"Прагът от 80% е произволно число, което не отразява реалното използване на електромобилите", казва Мелин от Circular Energy Storage.

Как ще се промени автомобилният свят до 2040 година

Тъй като електрическите превозни средства, произведени преди десет години, продължават да се използват, Елмар Цимерлинг, мениджър бизнес развитие за автомобилната индустрия в германския стартъп за производство на батерии за вторични суровини Fenecon, заяви, че в момента "почти няма пазар за батерии за вторични суровини", въпреки че прогнозира "цунами" от батерии през следващите пет години.

Два пъти по-скъпи от новите

Конкуренцията от страна на предприятия, които използват батерии за електрически превозни средства за захранване на всякакви продукти - от класически автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, до лодки - вдигна цените до 235 долара за киловатчас в края на 2022 г., според Circular Energy Storage - около два пъти повече от цената, която големите производители на автомобили плащат за нови батерии.

Моделът на Tesla Model 3 с дълъг пробег има акумулаторна батерия с капацитет 75 kWh. Имайки предвид това, на пазара за употребявани батерии тя би струвала 17 625 долара.

Производителите на автомобили и батерии все по-често предлагат системи за съхранение на енергия с помощта на нови батерии - от Tesla до британската AMTE Power и дори хърватския производител на електрически спортни автомобили Rimac.

BMW с принос към кръговата икономика - ще рециклира батерии в Китай

Изхабените батерии от електромобили могат да бъдат използвани повторно за съхранение на енергия в други сфери;

Снимка: iStock

Въпреки че е по-енергоемко и следователно въглеродно интензивно, рециклирането представлява и друга форма на конкуренция на пазара на повторната употреба, тъй като търсенето на материали за клетките го прави икономически убедително.

"Големият въпрос е, че ако в една батерия има доста ценни суровини и се питате "как мога да извлека максимума от нея?", отговорът е, че рециклирането навярно ще е по-добър (избор)", казва Томас Бекер, ръководител на отдела за устойчиво развитие в BMW, който има съоръжение за съхранение на батерии в завода си в Лайпциг.

Повишение на потреблението

Търсенето на употребявани батерии за съхранение вероятно ще нарасне, тъй като непостоянната енергия, произведена от възобновяеми източници, придобива все по-голяма роля.

До 2030 г. глобалният капацитет на батериите за съхранение в мрежата може да нарасне до 680 гигаватчаса, от 16 GWh в края на 2021 г., според оценки на базираната в Париж Международна агенция по енергетика.

Само Великобритания плаща около 1 млрд. паунда годишно за изключване на вятърни паркове, когато мрежата не се нуждае от енергия, тъй като все още няма начин да я съхранява поради недостига на батерии. Освен това често й се налага да купува електроенергия от Европа, когато има недостиг.

Европейският парламент одобри нови правила за всички видове батерии

Американският стартъп Smartville е намерил решение в закупуването на пакети от електрически автомобили, отписани от застрахователи. Тъй като те не могат да оценят степента и цената дори на незначителни повреди в батериите на електромобилите, цели автомобили, често с почти 100% капацитет на батериите, са бракувани.

Главният изпълнителен директор Антони Тонг смята, че до 2026 г. на пазара в САЩ ще се появяват над 1 GWh бракувани батерии годишно.

По думите му, компанията се опитва да преговаря директно със застрахователите, тъй като фирмите за ремонт и чуждестранните купувачи често я побеждават на търговете за изкупуване на акумулатори Tesla.

Изчезване в нищото

Най-големият проблем е, че хората запазват автомобилите си по-дълго. Джонатан Ривера, жител на град Коур д'Ален, щата Айдахо, илюстрира предизвикателството.

През септември миналата година той става третият собственик на употребяван Nissan Leaf от 2011 г., който купува за 3750 долара.

След 12 години употреба пробегът на електромобила е намалял от 120 мили на 40 мили (64 км).

Това не било проблем за Ривера, който го използвал, за да се придвижва на 18 мили до работа, като през зимата се отказвал от отоплението, защото то изтощавало батерията.

Той току-що е продал автомобила за 3 000 долара, за да изплати дългове по кредитни карти, но иска да купи друг употребяван електромобил.

Франция отваря огромна фабрика за батерии на електрически автомобили

"Този автомобил покриваше 90% от нуждите ми за шофиране", казва Ривера. "Ако се държи правилно, би трябвало да издържи още пет или шест години."

Дори когато собствениците им се разделят с тях, много автомобили просто изчезват, във Великобритания например този процент е около 20%, като освен това често биват продавани в далечни страни.

"При Nissan Leaf, който е бил изчезнал в продължение на 10 години - има много ограничена видимост за това изобщо къде е батерията?", казва Асад Хюсеин, партньор в Mobility Impact Partners, частна инвестиционна компания, фокусирана върху транспорта. "Как ще я върнете обратно?"

Търговските превозни средства са най-голямата надежда за батерии втора употреба, твърдят представители на индустрията.

Базираният в Лондон стартъп Zenobe, например, се обединява с автобусни компании, които искат да преминат на електричество. Те купуват автобусите, а Zenobe купува и управлява батерията, след което я взема за съхранение на енергия през втория ѝ живот.

От 2017 г. насам Zenobe е набрала около 1,2 млрд. долара под формата на дългово и капиталово финансиране. Тя притежава 435 мегаватчаса батерии в около 1 000 електрически автобуса във Великобритания, Австралия и Нова Зеландия, като до 2025 г. броят им трябва да нарасне до 3 000 автобуса.

Чили национализира огромната си литиева индустрия

Директорът-основател Стивън Миърсман заяви, че след като всички 40 000 автобуса във Великобритания станат електрически, те ще разполагат с 16 гигаватчаса батерии - около една трета от пиковото търсене във Великобритания през 2022 година.

"Това е гигафабрика на колела, която чака да се реализира", казва той.

Източник: Reuters

Tesla изгражда нов завод за батерии Megapack в Китай

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.82549
  • GBP
    1
    2.2837
  • JPY
    100
    1.16398
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички