Покупката на стари автомобили в Европа не е запазена марка само на България, въпреки че държавата ни често е в челните редици в класациите за страни с остарял автопарк.
Държавата с най-стар автопарк в Европейския съюз е Полша. През 2020 г. цели 40% от всички регистрирани коли в страната са на над 20 години, показват последните данни на Евростат. Второ място заема Естония с дял от 33%, докато третата позиция остава за Финландия, където 28% от колита са на над две десетилетия.
🚗🚗At the end of 2020, the highest shares of the newest passenger cars (2 years and less) in the EU were registered in 🇱🇺Luxembourg (22%).
— EU_Eurostat (@EU_Eurostat) August 19, 2022
Highest shares of oldest passenger cars (20 years or older) were in 🇵🇱Poland (40%).
What about your country❓
👉https://t.co/4hj1fhzHCo pic.twitter.com/L3MeFXyPHn
Ако се вземе предвид делът на колите на над 10-годишна възраст (т.е. включително тези на над 20 години), подреждането става леко по-различно. Страната с най-висок дял на колите на над 10 години в ЕС е Литва – цели 81%. Следваща в класацията е Румъния (80%), а Полша се нарежда на трето място (78%).
В изследването обаче няма данни за България, Гърция и Словакия. За да разберем къде би се нареждала страната ни, която е пословично известна с остарелия си автопарк, то нека погледнем друго изследване. Нова вълна стари дизели идва в България
Според проучване сред интернет потребителите в България на компанията за пазарни изследвания Nielsen, 78% от респондентите заявяват, че колата им е на повече от 10 години, докато едва 14% отговарят, че превозното им средство е на по-малко от 5 години. 18% пък притежават автомобил на възраст между 6 и 10 години. В този контекст не е изненада, че по-голямата част от колите на анкетираните са втора употреба, посочват от компанията. Колите втора ръка са все по-скъпи и дефицитни, българи спасяват автокъщите
Така, ако вземем предвид горепосочените данни, България би заела 3-то място в ЕС по най-висок дял автомобили на над 10 години, непосредствено след Литва и Румъния, като ще дели това място с Полша. България е автоморгата на Европа, сами го допуснахме
Трябва да имаме предвид, че методологиите на двете изследвания са съвършено различни, което означава, че данните не бива да се приемат като коректно сравнение, а по-скоро като илюстрация къде сравнително се намира България на фона на останалите държави от ЕС.
Къде в Европа има най-много нови коли?
На противоположния полюс в проучването на Евростат най-голям дял нови автомобили е отчетен в Люксембург, където 22% от всички коли са под 2 години. Това е напълно логично, тъй като Люксембург е държавата с най-високи заплати в ЕС. Доходите в Люксембург и България: 8 към 1
Във Франция, Австрия, Ирландия, Белгия и Швеция между 16% и 17% от всички автомобили също попадат в тази категория.
Най-високият дял на коли между 2 и 3 години отново е регистриран в Люксембург – 28%, като херцогството споделя един и същ резултат с Ирландия. И в двете страни не са регистрирани автомобили по-стари от 20 години. Следваща в тази категория е Белгия с дял от 24%.
Други две страни, в които не са регистрирани коли по-стари от 20 години, са Италия и Хърватска. И в двете обаче делът на автомобили между 10 и 20 години е над 50% от целия автопарк.
Страната ни традиционно не отчита много добри резултати, що се касае за пазара на нови автомобили. Регистрациите на нови коли от първи собственик в България през 2020 г. са 22 368. През следващата година обаче е отбелязан ръст от 9.7% на годишна база до общо 24 537 броя, показват данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA). България е втора в ЕС по ръст на продажбите на нови коли
Въпреки ръста, само в 3 държави от Европейския съюз има по-малки продажби на нови коли през 2021 г. Това са Естония – 22 336 регистрации на нови коли от първи собственик), Латвия – 14 344 броя) и Кипър (10 624 броя).
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Рязко поскъпване на колите втора употреба, какво се търси?
Близо 700 000 по-малко са продадените нови автомобили в ЕС
Глад за коли втора употреба, те са все по-скъпи
Забраняват коли с голям разход на гориво, сменяме ги с електромобили
Коментари