Страните от Европейския съюз одобриха окончателно Закон за прекратяване на продажбите на нови автомобили, отделящи емисии на въглероден диоксид (CO2), от 2035 г. До тази формулировка се стигна, след като Германия успя да получи изключение за автомобили, задвижвани с е-горива.
Развръзка: ЕК предложи на Германия компромис за колите с вътрешно горене
Законът на ЕС ще изисква всички продадени нови автомобили да имат нулеви емисии на въглероден диоксид от 2035 г. и 55% по-ниски емисии от 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. Целите са предназначени да стимулират бързата декарбонизация на новите автомобилни паркове в Европа.
Полша гласува против закона. Италия, България и Румъния се въздържаха. Полша нарече закона нереалистичен и каза, че той създава риск от повишаване на цените на автомобилите, а Италия иска колите, задвижвани с биогорива, също да бъдат освободени от забраната.
Законът трябваше да направи невъзможна изобщо продажбата на коли с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г. Все пак изключението, спечелено от Германия, предлага алтернатива за традиционните превозни средства - въпреки че е-горивата все още не се произвеждат в достатъчно количество.
Е-горивата се произвеждат чрез синтезиране на уловени емисии на въглероден диоксид и водород, произведен с помощта на електричество без CO2. Те се смятат за въглеродно неутрални, тъй като въглеродният диоксид, отделен при изгаряне на горивото, се балансира от този, който е отстранен от атмосферата за производството на гориво.
Коментари