Продажбите на нови автомобили в ЕС се понижиха през декември 2020 г. за трети пореден месец, тъй като втората вълна на коронавирусната пандемия доведе до въвеждането на нови ограничителни мерки и локдауни в Европа. В същото време сривът при регистрацията на нови автомобили в България е отново един от най-големите в рамките на ЕС, показват последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през декември с 3,3% спрямо същия месец на 2019 г., достигайки 1,03107 милиона нови автомобили, след като през ноември се понижиха с 12 на сто. Причина за поредния спад е въвеждането на рестриктивни мерки в цяла Европа, целящи да ограничат втората вълна на Covid-19.
Данните за водещите автомобилни пазари обаче се разминават силно. В Италия и Франция беше отчетен силен спад при регистрацията на нови автомобили съответно с 14,9% и с 11,8%, докато в Испания имаше стабилизация (понижение с едва 0,01%), а в Германия имаше солиден растеж от 9,9%, въпреки затегнатите противоепидемични във водещата европейска икономика.
-
Драстичен спад на продажбите на нови коли в България
Продажбите на автомобили в ЕС отбелязват двуцифрен спад през...
виж още
В рамките на цялата 2020 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се свиха с цели 23,7% спрямо 2019 г., достигайки 9 942 509. Това представлява рекорден спад и потвърждава, че пандемията Covid-19 оказва безпрецедентно негативно влияние спрямо търсенето на нови автомобили, като през последните 12 месеца бяха продадени над 3 млн. по-малко автомобили, отколкото година по-рано, когато техният брой беше над 13 млн.
В Испания спадът през миналата година беше с 32,3%, в Италия с 27,9%, Франция – с 25,5% и в Германия – с 19,1 на сто. Обобщените данни на ACEA за ЕС не включват Великобритания, която напусна съюза на 31 януари 2020 г. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през декември се понижи с 10,9% до 132 682 броя спрямо година по-рано, докато през цялата 2020 г. беше отчетен спад от 29,4 на сто.
🇪🇺 Passenger #car registrations: 🔻2️⃣4️⃣% in 2020; -3.3% in December.
— ACEA (@ACEA_eu) January 19, 2021
👉 "2020 saw the biggest yearly drop in EU car demand since records began, with new-car registrations 🚘 falling by 3 million units compared to 2019."
PRESS RELEASE: https://t.co/7fjYQwpPmW pic.twitter.com/vtk6hlA4Wq
В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители показват за пореден месец, че коронавирусната криза продължава да засяга много сериозно автомобилния пазар у нас.
Продажбите на нови автомобили в България се сринаха през декември с 40,3% спрямо година по-рано след спад с 45,2% през ноември, достигайки едва 1707 броя спрямо 2860 новорегистрирани автомобили през декември 2019 г. По този показател нашата страна продължава да заема едно от последните места в ЕС, изпреварена единствено от Хърватска (със спад от 49,5%) и Словения (с 47,6%).
За цялата 2020 г. регистрацията на нови автомобили в нашата страна пък се понижи с цели 36,8% до общо 22 368 спрямо 35 371 през 2019 г. По-голям спад за миналата година беше отчетен единствено в Хърватия (с 42,8%).
Водещите автомобилни компании в ЕС се представиха различно по отношение на продажбите през декември спрямо година по-рано, но всички те отчетоха солидни спадове в рамките на цялата отминала година.
Продажбите на автомобили от германския автомобилен гигант Volkswagen се повишиха през декември с 9,7% на годишна база, но при спад с 21,6% за цялата 2020 г. В същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял през декември до 26,0% от 22,9% година по-рано, а в рамките на цялата изминалата година до 256% от 24,9% през 2019 г., засилвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Понижение през декември с 6,2% обаче отбелязаха продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group, докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 14,6%, като в рамките на 2020 г. продажбите на двете компании за луксозни автомобили се понижиха съответно с 16% и с 22,4%.
Солидно повишение с 9,3% беше отчетено през декември от италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chrysler и Alfa Romeo), но при спад с 25,5% за цялата 2020 г. Продажбите на нови автомобили от френска автомобилна компания - PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) пък се увеличиха през декември с 2,9%, но се понижиха за цялата 2020 г с 29,3 на сто.
Трябва да се има предвид, че двете компании Fiat и Peugeot вече се обединиха в общ автомобилен консорциум под името Stellantis, като акциите на новата компания вече започнаха да се търгува на борсите в Милано и Париж.
Другата голяма френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отбеляза спад на продажбите на нови автомобили през декември с 13% и в рамките на цялата 2020 г. с 25,6 на сто.
Коментари