Великобритания регистрира своя милионен електрически автомобил миналия месец, въпреки големия спад в продажбите, сочат нови данни, предава BBC.
Регистрациите на нови електромобили от частни купувачи са намалели с 1/4 през януари. Като цяло продажбите на нови автомобили на частни клиенти са намалели с 16% през същия период, обяви Асоциацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
Цифрите предизвикаха повече призиви за намаляване на данъците, за да се повиши навлизането сред купувачите.
Над 20 000 акумулаторни електромобили (BEV) бяха регистрирани през януари, което е увеличение с 1/5 спрямо предходната година и подпомогнато от щедри данъчни стимули за потребителите на служебни автомобили. Това означава, че от 2002 г. 1 млн. от тези автомобили са излезли на пътя.
Купувачите на автопаркове - компании, закупуващи над 25 единици наведнъж – са изцяло зад увеличението, като търсенето на BEVs нараства с над 40%.
Електромобилите представляват 14,7% от всички нови превозни средства, продадени във Великобритания през януари. Въпреки че това е ръст спрямо същия месец на предходната година, то още е доста под пазарния дял от 16,5%, постигнат за цялата 2023 г.
Снимка: iStock
Липсата на продажби на частни купувачи предизвика призиви от SMMT към правителството да намали наполовина ДДС върху електромобилите, за да стимулира търсенето.
„Отне малко над 20 години, за да достигнем нашия крайъгълен камък от милиони EV – но с правилните политики можем да удвоим този успех само за още две“, отбелязва Майк Хоус, управлител на SMMT.
„Производителите бяха помолени да доставят превозните средства, сега ние молим правителството да помогне на потребителите да купят превозните средства, от които зависи нетната нула“, добави той.
Електромобилите имат по-ниски експлоатационни разходи от бензиновите и дизеловите автомобили, но първоначалната цена е около 30-40% по-висока, според автомобилната организация.
В момента хората, които купуват EV в Обединеното кралство чрез бизнес, служебна кола или схема за жертване на заплата, могат да се възползват от щедри данъчни стимули. Субсидиите за физически лица бяха премахнати от правителството през 2022 г.
Миналата година министър-председателят Риши Сунак потвърди, че забраната върху продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили се отлага с 5 години назад от 2030 до 2035 г.
Снимка: iStock
Съобщението беше посрещнато със смесен отговор от производителите на автомобили, много от които започнаха да инвестират сериозно в производството на електрически превозни средства.
Въпреки забавянето на забраната, фирмите все пак ще бъдат принудени да спазват строги квоти за продажба на електрически автомобили от януари, като гарантират, че повече от една на всеки пет продадени коли са модели с нулеви емисии. Ако не, те ще бъдат изправени пред тежки глоби. Целта ще се увеличава всяка година до 2030 г.
Според последните данни на SMMT, общият пазар на нови автомобили е нараснал през януари, подтикнат от голямото увеличение на продажбите на автопаркове, нараснали с 1/3.
Това се случи въпреки спада в общите регистрации на нови лични автомобили миналия месец, който спадна с 16%.
Продажбите на автопарка представляват над 6 от всеки 10 нови автомобила, регистрирани през месеца, спрямо малко над половината миналата година.
Източник: BBC
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Световните продажби на електромобили нарастват с 31% през 2023 година
За четвърта поредна година: Toyota е лидер при световните продажби на автомобили
България е сред малкото страни в Европа, достигнала нивата на продажби на нови автомобили от 2019 г.
Tesla изтегля от пазара 2,2 млн. електромобили заради технически проблеми
Коментари